Forse kritiek op nieuwe N9 bij Burgervlotbrug

BURGERVLOTBRUG – Fietsers voelen zich sinds de herinrichting van de N9 bij Burgervlotbrug klem zitten ‘als in een tosti-ijzer’ bij het oversteken.

Dat stelt de Fietsersbond in een reactie aan Rijkswaterstaat, nadat het bestuur de nieuwe kruising heeft aanschouwd. De Fietsersbond heeft een brandbrief gestuurd, waarin wordt gewezen op tal van onveilige situaties na de herinrichting. “Het heringerichte kruispunt is dramatisch slecht voor fietsers”, stelt secretaris Charles van der Mark: “We gaan dit niet accepteren.”

Volgens de secretaris van de Fietsersbond afdeling Noordkop is de herinrichting van de situatie in Burgervlotbrug zonder overleg met de Fietsersbond ontworpen. “We hebben wel de ontwerpen gezien, maar dat zag er beter uit dan de huidige situatie. Van de uitvoering klopt geen ene hout.”

De Fietsersbond maakt zich voornamelijk druk over de veiligheid van de fietsers die de N9 moeten oversteken als ze vanaf de vlotbrug komen. Fietsers worden geacht via een krappe bocht naar rechts op een oversteekpunt te belanden, waar ze die halverwege kunnen onderbreken op een eiland. Daar hebben tweewielers amper ruimte om zich veilig te wanen tussen het autoverkeer uit beide richtingen. “Op het middensteunpunt van slechts 165 centimeter voel je je als in een tosti-ijzer bij het oversteken van de weg. Wat moet een tandem hier of ouders met een bakfiets?”

Als zich daar auto’s opstellen op de uitvoegstrook naar de vlotbrug, ontbreekt het fietsers bovendien volledig aan zicht op het aankomend verkeer uit noordelijke richting. Mocht de overkant wel veilig worden gehaald, dan rest nog voorrang verlenen aan het verkeer op het fietspad langs de N9: “Ook daar ontbreekt het aan opstelruimte. Wie daar achter de haaientanden voorrang verleent aan ander fietsverkeer, staat met zijn achterwiel op de rijstrook voor het autoverkeer.”

Fietsers die de N9 oversteken richting de vlotbrug, zijn beter af. Hier is het middensteunpunt groot genoeg om veilig de oversteek te onderbreken. Veel fietsers vanaf de vlotbrug verkeren door de belijning ook in de veronderstelling dat dit de juiste route is. Ze kiezen dan echter een verboden rijrichting.

De Fietsersbond wil dat het kruispunt opnieuw op de schop gaat, ook al zou dit een miljoenenstrop worden. “Het kan en moet binnen de beschikbare ruimte veel veiliger”.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
André Bakker was in 2024 enkele maanden verslaggever/redacteur bij Noordkop Centraal.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
6 antwoorden
  1. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    We hebben het hier over Rijkswaterstaat en niet over Rijkswaterstraat. Bij Rijkswaterstaat wordt veel te veel aan de markt overgelaten. Dus gaat eigenlijk alles naar de markt. Dus de vraag aan de markt, de aanbesteding, de uitvoering, de nazorg. Natuurlijk gaat er iets fout en wordt het te laat uitgevoerd. Natuurlijk is een omlegging van de N9 veel beter maar dat kost geld en ruimte. Je komt onmogelijke obstakels tegen als leidingen, eigenaren van de grond, uitvoering en stremmingen.
    Hier zijn echt fouten gemaakt. Dat moet worden hersteld. Dus gaat de markt minder geld krijgen voor de foute uitvoering. Er komt een rekening van de huidige aannemer van de nazorg waarop wordt gekort.
    Bij de uitvoering weer stremmingen en overlast aan het verkeer.
    Ik maak me zorgen over de onnodige ongevallen door deze stommiteiten.
    Jammer van deze slechte uitvoering door de markt.

  2. Leen van Dipten
    Leen van Dipten zegt:

    Het artikel lezende stel ik mij de volgende vragen:
    Is de uitvoering cf tekeningen?
    Wie zaten er aan tafel in de ontwerpfase? Fietsersbond?
    Was er tijdens de uitvoering controle op de voortgang? Neem aan de er ook nog een oplevering is geweest van de aannemer richting Rijkswaterstaat?
    Waarom trekt de wethouder dhr. Heddes niet aan de bekende bel?
    Zomaar een paar vragen

      • Leen van Dipten
        Leen van Dipten zegt:

        Jammer dat de belangrijkste speler niet aan tafel zat. Leermoment. Maar werk aan de winkel voor oa de wethouder

Reacties zijn gesloten.