Fietsersbond uit kritiek op verbetering N241

SCHAGEN – De Fietsersbond afdeling Noordkop heeft flinke kritiek op de plannen van de provincie Noord-Holland om de parallelwegen van de N241 veiliger te maken. 

Het gaat om het traject tussen Zijdewind en Schagen. Hier is enkele jaren geleden de Vennikerweg opnieuw ingericht. Een groot deel van deze westelijke parallelweg werd fietsstraat, en een deel kreeg een apart fietspad.

Onveilige situaties
Na de herinrichting bleven er echter meldingen binnenkomen over onveilige situaties. Daarop startte de provincie een onderzoek. Nu komen er nieuwe maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Die concentreren zich vooral op de Priggeweg, de parallelweg aan de oostkant van de provinciale weg. Daar worden twaalf extra bochten aangelegd. Naast de extra bochten wordt hier en daar aan beide zijden van de weg de rijbaan versmald. Daardoor moet het verkeer een lichte slinger maken.

Kritiek
De kritiek van de Fietsersbond concentreert zich echter op de westkant van de N241. Hier komen geen snelheidsremmers. Alleen worden automobilisten en landbouwverkeer er vaker aan herinnerd dat ze zich op een fietsstraat bevinden, in de hoop dat ze daarmee hun snelheid matigen. “Volstrekt onvoldoende”, stelt Charles van der Mark, de secretaris van de lokale Fietsersbond in een brief aan de provincie. Hij begrijpt niet waarom de provincie volstaat met markeringen, die de automobilist niet dwingen om diens snelheid te matigen.

Te hard rijden
“Een fietsstraat op deze plek was al een compromis”, stelt Charles van der Mark: “Die hoort eigenlijk alleen binnen de bebouwde kom, waar auto’s daar in een 30-kilometerzone rijden. Hier ligt deze in een 60-kilometerzone. En dat terwijl blijkt dat een aanzienlijk deel van de automobilisten hier nog veel harder rijdt. Wij hadden verwacht dat dat probleem met echte snelheidsremmers zou worden aangepakt, niet alleen door extra markeringen te verven op de weg”, stelt de secretaris. Zo is de Fietsersbond voorstander van een extra ‘knip’ in de Vennikerweg in de vorm van een landbouwsluis.

Niemand hinderen
De provincie Noord-Holland bevestigt dat ze de brief van de Fietsersbond hebben ontvangen. Volgens een woordvoerder heeft de provincie bewust gekozen voor maatregelen die voor niemand hinder opleveren: “Drempels kunnen voor fietsers ook heel vervelend zijn.” Uit het onderzoek is volgens de provincie gebleken dat er te weinig verkeer is op de parallelwegen om de dure maatregelen waar de Fietsersbond om vraagt te rechtvaardigen. Bovendien zijn er wel meldingen van onveilige situaties uit de afgelopen jaren, maar die betreffen zelden een ongeluk waarbij een fietser het slachtoffer is van een auto of landbouwverkeer op de lange rechte stukken. “Als het mis gaat, is dat vaker bij kruispunten.”

Pot verf
Van der Mark weet dat ook, maar wijst erop dat dat op de oostelijke parallelweg niet anders is. “Waarom daar bij de Priggeweg wel 400.000 euro uitgeven voor extra bochtjes en een wegversmalling, en bij de Vennikerweg dan volstaan met een pot verf?”

“De Fietsersbond krijgt van ons een reactie waarin we op alle punten ingaan”, stelt de provinciewoordvoerder.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
André Bakker was in 2024 enkele maanden verslaggever/redacteur bij Noordkop Centraal.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
3 antwoorden
  1. Reactie op Johan de G en Henk
    Reactie op Johan de G en Henk zegt:

    Johan de G en HenÄ· jullie bijdrage slaat nergens op. Dat gaat niet eens over de N241. Daar ga je van zuchten en word je moe van.
    Het sterke verhaal van Natuurlijk Schagen klopt. Verkeer wat daar niet hoort maakt er een zootje van. Dat moe je aanpakken en weren.

  2. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    Alles wat er op de weg wordt geverfd (gesmeerd) zal al na een korte tijd slijten en daardoor steeds minder zichtbaar worden. Dat slijten gebeurt door zonlicht, borstels en door het verkeer zelf. (banden).
    De echte oplossing zijn fysieke maatregelen als flinke drempels en door het weren van verkeer wat daar een andere bestemming heeft dan het beoogde verkeer (bestemmingsverkeer en landbouw voertuigen).
    Al het verkeer wat daar niet hoort rijdt gewoon te hard en zullen rare manoeuvre s maken. Dwars door de aangelegde hagen. Ze hebben echt schijt aan alles als het maar een paar seconden kunt inhalen. Want dan kom je voor een langzaam rijdend voertuig (vrachtwagen, en campers) bij de volgende rotonde. Ook als je langzaam optrekt na een rotonde proberen ze je alsnog voorbij te rijden. Op de N241 zit vaak verkeer in de richting van Leeuwarden en Den Helder en dat rijdt via de rotonde N241/N248 door richtng Leeuwarden en via Keins, Grote Sloot, ”t Zand richting Den Helder. Hun snelheden zijn te hoog en proberen iedereen in te halen zelfs op plekken waar het niet kan (gaat).

Reacties zijn gesloten.