Column: Plan: we moeten trotser zijn op het merk ‘Schagen Marktstad’

Schagenaren en Schagenezen moeten meer bewust zijn van het merk ‘Schagen Marktstad’. We zijn niet trots genoeg op onze stad. We moeten met ballonnen en ander vlagvertoon laten zien wat onze stad waard is voor toeristen en dagjesmensen. Veel gemeenten doen aan stadspromotie. Goede voorbeelden hiervan zijn: I Amsterdam of Alkmaar Kaasstad. ‘Wat is het handelsmerk van de stad Schagen?’

Het staat in de ‘Aanpak Schagen Marktstad ‘18/’19, een vijftien pagina’s tellend document dat door het college is doorgestuurd naar de raad. Niet de dorpen, de duinen of de zee vormen het handelsmerk van de gemeente Schagen, het is de stad Schagen die met de eer mag strijken en dus is het beeldmerk van Schagen ‘Schagen Marktstad’ geworden. Met dank aan de Westfriese donderdagen. Met dank aan het horecawezen in Schagen.

Zee, zout en zand, allemaal prima, maar in de stad gebeurt hèt. Dan moeten ondernemers, verenigingen, stichtingen en vrijwilligers wel samen gaan werken, waarschuwen Bart Verbiest, kind aan huis bij Bejo Zaden, en Linda Rinkel, doet iets met monumenten in het gemeentehuis, in het document. Zo is het wel. Purmerend noemt zich al eeuwenlang Marktstad, maar daar trekken we ons niets van aan. Schagen heeft hét. Purmerend had het.

Het gaat om het Marktplein: het verdienmodel van de lokale economie. Dat kan wel een boost gebruiken. Volgens het plan van aanpak beginnen we met de buitenruimte. Hang spandoeken op en schrijf hoe trots wij zijn op onze stad. Plaats toegangsborden met prachtige verwijzingen naar de stedelijke allure van de Marktstad. Open een website en laat zien wie je bent. Bent u er nog?

Geen prentbriefkaart meer met die dorpse kerken, die malle duinen, strandpaviljoens en vis- en patattenten, maar het Marktplein met kerk en kroegen,  het nieuwe Makado, de Gedempte Gracht en de Nieuwstraat horen te prijken op de kaarten. De borden om de stad verdwijnen en worden vervangen door borden met een dynamische uitstraling: het is hier gezellig om te winkelen, voor een dagje uit en/of voor een weekendje weg. Doet u mee?

De gemeente trekt er € 30.000,-  plus 21% BTW voor uit. Voor dit geld moeten alle Schagenaren en Schagenezen enthousiast worden gemaakt om de loper uit te leggen voor toeristen en dagjesmensen die anders de Marktstad zouden vermijden.

Het plan fietst in het luchtledige. Het aantal bezoekers online en het  aantal likes en interacties via sociale media aan het einde van het jaar maken uit of de branding van de merknaam is geslaagd. Een nulmeting wordt niet overwogen. Een marktonderzoek ‘beste toerist, als ik Schagen zeg wat zegt u dan?’ of ‘beste inwoner van Schagen, als ik Schagen Markstad zeg hoe enthousiast wordt u dan?’ Is niet gedaan. 

Het malle vertoon hier ontstaat doordat er een vacuüm is ontstaan na de rampzalige opheffing van het plaatselijke VVV-kantoor terwijl juist die functie versterkt had moeten worden. Het kind is met het badwater weggegooid en dan staat men in Schagen met lege handen. Ik zou zeggen, kom terug op het besluit en zorg voor een volwaardig en modern VVV-kantoor dat actief Schagen promoot in binnen- en buitenland.  

Zoekwoord toerisme op de site van de gemeente Schagen brengt je niet verder. Dan doet Alkmaar het veel beter. Boven haar site prijkt de rubriek Toeristen. Klik daar eens op. Ik bedoel maar, gemeente begin eerst bij jezelf de dingen te verbeteren. 

Eugeen Hoekstra

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):