Column: Overschot Schagen omgeven met veel vragen

De jaarrekening 2018 van de gemeente Schagen spreekt over een onverwachte stijging van de kosten bij de jeugdzorg: tekort € 840.000,-. Dit tekort wordt gedekt uit  een reservepotje. Was deze er niet dan had het eindsaldo van de jaarrekening er heel anders uitgezien. De kostenstijging is wel een punt van zorg. De gemeente wist niet dat er nog een heleboel rekeningen aan zaten te komen. Rekeningen van zorginstellingen.

Niet correct verantwoord in de kwartaalverantwoordingen van deze instellingen heet dit bij de gemeente: nadeel € 692.000,-.Daarnaast zijn er facturen nagekomen over 2017 van Parlan. Nadeel € 240.000,-.

Het is toch  raar dat de gemeente niet weet wat ze aan zorg inkoopt  en wat het gaat kosten. Hollands Kroon heeft daar ook een handje van. Het college mag zich gelukkig prijzen met een gemeenteraad die makkelijk in slaap is te sussen.

De stijgende kosten bij de jeugdzorg zijn overal te zien in ons land. Schagen maakt hierop geen uitzondering. De Rijksoverheid heeft de jeugdzorg over de schutting van de gemeenten gesmeten onder aftrek van een flinke bezuiniging. Door het kabinet is extra geld in het vooruitzicht gesteld, maar het kan nog tot 2021 duren voordat het geld ook werkelijk beschikbaar komt.

De oorzaak van de stijging is dat de overheid geen benul heeft van de hausse aan problemen onder de jeugd. Die problemen komen aan het licht sinds de wijkteams actief zijn. Zij hebben tot een snellere signalering van de problemen geleid.

Wat helpt is preventie door al in een vroeg stadium hulp aan te bieden aan jeugdigen. Dit om verergering van de problemen onder hen te voorkomen. Maar voorlopig ziet het ernaar uit dat de gemeente tot 2021 zelf in de eigen buidel moet tasten.

Er is 12,7 miljoen euro per jaar nodig voor het op orde brengen van de kapitaalgoederen van de gemeente. We praten over wegen, wandel- en fietspaden, groen, bomen, speelvoorzieningen, riolering, oppervlaktewater, straatmeubilair, verlichting en strand). Hiervoor is tot 2034 onvoldoende geld in kas. Verleden jaar was dat in 2024, even later 2026 en nu 2034.

De gemeente vertikt het om het benodigde geld te lenen. Reden is dat ze de rentelasten niet wil laten neerslaan op volgende generaties. Maar als de voordelen van de gepleegde investeringen, waarvoor het geld is geleend, dit ook doen wat is dan het probleem.

Het betekent in ieder geval dat het aanmodderen blijft met onze wegen en fietspaden in de komende jaren. In feite heeft de gemeente een onderhoudsschuld voor zichzelf gecreëerd en weet ze niet hoe zij die kan inlossen. Er is wel een meerjarig onderhoudsplan dat de provincie heeft geëist, maar wat heb je aan plan als er niet genoeg geld is om het uit te voeren. En dan wordt er opeens geroepen dat de provincie ‘maar’ met subsidies over de brug moet komen om projecten aan wegen te financieren.   

Er komt nog een probleem aan. Met ingang van 2022 eindigt de mogelijkheid om precariobelasting te heffen. De Rijksoverheid heeft besloten aan deze belasting een einde te maken. Schagen haalt elk jaar 240 duizend euro op. Voor het wegvallen van deze opbrengst heeft de gemeente geen alternatief in gedachte. Er komt dus nog een probleem bij.

In mei verschijnt de meicirculaire: de geldbrief van het Rijk. Dan weet Schagen of de geldkraan van het Rijk open blijft staan of juist een stukje dichter wordt gedraaid. Omdat de economie minder groeit en het Rijk minder uitgeeft houd ik rekening met het laatste.

Eugeen Hoekstra 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):