Column: Onduidelijkheid leidt tot verwarring

De laatste tijd was een aantal lokale zaken actueel in het nieuws.

Ik doe er nog maar een schepje bovenop.

Makado

De gemeentelijke werkzaamheden aan de infrastructuur rondom de Nieuwstraat en omgeving zijn zo langzamerhand afgerond.

De Nieuwstraat ziet er prachtig uit en de geplaatste bankjes zijn al regelmatig bezet.

Niets staat het Makado nog in de weg om aan te vangen met de lang verwachte uitbreidingsplannen.

Er is nu toch wel erg veel leegstand, mede ook door het failliet gaan van verschillende ketens. Daarnaast is het ook weer niet zo vreemd dat met name in het noordelijke gedeelte,  waar fors gerenoveerd gaat worden, huurders zijn vertrokken.

Een lopende zaak kun je nu eenmaal niet verbouwen…

Aan de andere kant gonst het van speculaties over grote winkelketens die naar het Makado willen komen.

Je zou zeggen dat de eigenaren van dat winkelcentrum over voldoende professionaliteit beschikken om eindelijk eens positief aan de weg te timmeren.

Er staan voldoende winkelruimtes leeg, waar je de uitbreidings- en verbouwingsplannen via fraaie displays of een grote maquette zichtbaar kunt maken aan het publiek.

Ook over Albert Heijn wordt volop gespeculeerd.

Gaan ze wel of niet verbouwen? Wordt het een XL? Komen de ‘Gall’ en ‘Etos’ onder hetzelfde dak net als in Warmenhuizen?

En blijft Arie Klaver er ‘tegenaan’ zitten? En hoe zit het met het ‘versplein’?

Ik denk dat iedereen gebaat is bij duidelijkheid over de plannen van het Makado, zodat het negatieve rumoer zal verstommen.

Straks komen er weer  tienduizenden toeristen naar de Westfriese donderdagen. De bedoeling is, dat deze mensen nog eens terugkomen naar ons stadje om hun inkopen te doen, en er een borrel te drinken.

Daar hoort een mooi winkelcentrum bij!

Intussen heb ik vernomen dat de plannen op 10 mei aanstaande gepresenteerd zullen worden op het binnenplein van het Makado.

Ik ben benieuwd!

30 kilometer zones

Geloof me of niet, maar begin maart heb ik deze column geschreven zowel over het Makado als over het verkeer in Schagen.  

Ik pleitte er in om binnen de bebouwde kom een algemene maximum snelheid in te voeren van 30km per uur.

Ik had namelijk zowel in de auto als op de fiets wat rondjes gemaakt door Schagen, waarbij op de nodige onduidelijkheden stuitte.

Op de Verzetlaan bijvoorbeeld, geldt een maximum snelheid van 30 km/u.

Of dat voor de gehele wijk geldt is me niet duidelijk, maar alleen aan het begin van deze laan staat het aangegeven.

Op de Julianalaan, waar vroeger een schoolzone was, gold tot voor kort dat je daar max 30 mocht rijden.

Nu is dat kennelijk 50km geworden, maar er zijn twee wegversmallingen aangelegd om fietsers te beschermen zodat je daar niet eens de 30km haalt.  Niet zelden word je bij die ‘chicanes’ overigens ingehaald door auto’s die links langs de vluchtheuvels razen.

De Torenstraat is weer wel een 30km zone, en is eigenlijk een fietsers- voetgangersgebied,  alleen zijn daar géén borden met de tekst “auto te gast” te vinden.

Op de Markt en Gedempte Gracht mag je – als dat zou kunnen – gewoon weer 50, of zie ik dat verjkeerd?

De vernieuwde Nieuwstraat kent geen zebrapad meer, maar heeft wel dezelfde verticale strepen als de Torenstraat.

Houdt dit in dat deze straat ook voetgangers en fietsers-gebied is met de “auto als gast”?

Inconsequent is de situatie in de Landbouwstraat/Oude Slotstraat/Hofstraat.

Rijd je vanaf het station in westelijke richting, dan mag je er 50; er staat immers niets anders aangegeven.

Rijd je er echter vanaf de kruising N245/Welmolen in oostelijke richting, dan staat er wél een 30 km-zonebord….

Het zijn maar enkele voorbeelden en ik heb lang niet alle wijken en stadsdelen bezocht, maar er zijn vast veel méér onduidelijke verkeersregels.

Dus is mijn idee: maak van de hele stad Schagen één grote 30-km zone, waardoor het verkeer veiliger, milieuvriendelijker en stiller wordt.

Daar worden we allemaal gelukkiger van…

Overigens zouden we met zo’n maatregel niet de enige zijn, want de stad Utrecht heeft in haar meerjaren-verkeersplan bepaald dat in 2025 overal in de bebouwde kom een maximumsnelheid zal gelden van 30 km.

En zoals de media op 26 maart meldden, is ook de RAI voorstander van een uniforme snelheidsbeperking van 30 binnen de bebouwde kom, waarin alle verkeer van rechts (dus ook fietsers) voorrang hebben.

Dat is wel zo duidelijk!

ROB HOGENES

23 april 2019/722 wrdn

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):