Column: Hele binnenstad Schagen wordt dertig kilometer-zone
Binnensteden worden dertig kilometer-zones. Dit wordt landelijk beleid na de aanvaarding van een motie van Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) door de Tweede Kamer dat overal in Nederland in de bebouwde kom de maximumsnelheid 30 kilometer wordt.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) reageerde onthutst omdat gemeenten hierover gaan en het zelf mogen uitmaken en dat doen ze ook. Zie de woonerven in Schagen. Maar dit is andere koek: uitgangspunt wordt 30 km. per uur in de bebouwde kom. Een goed idee voor Schagen?
De minister heeft gezegd dat ze de motie gaat uitvoeren en komt met een ‘afwegingskader’ voor de gemeenten. Een ander woord voor heel veel uitzonderingen. Toch moeten we de motie niet uitvlakken.
Er zijn genoeg mensen, ook in Schagen, die dit wel willen. Neem het onderzoek van de SWOV (Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) van een paar jaar geleden. Daaruit blijkt dat, als de helft van de wegen waar nu vijftig wordt gereden de snelheid teruggaat naar dertig, het aantal doden en gewonden binnen de bebouwde kom „substantieel” zal dalen, namelijk tussen 22 procent en 31 procent.
Of dit percentage ook geldt voor de bebouwde kom in Schagen is de vraag. Volgens de Risico Analyse Verkeersveiligheid is er sprake van vergroot risico voor de toegangswegen naar het centrum van Schagen (bijv. traject Havenstraat – Beethovenlaan) en de wegen in de wijk Waldervaart (bijv. Spreeuwenlaan). Hetzelfde geldt voor de verkeersader Kanaalweg – Debbemeerweg – Warmenhuizerweg, voor het traject Speketersweg-Andries Dekkerweg en de Keinsmerweg en de Valkkogerdijk. De risicoanalyse geeft dus een gemengd beeld.
In oktober dit jaar waren in de gemeente Schagen 18 verkeersongevallen: 13 in Schagen, 1 in Burgerbrug, 1 in Schagerbrug, 1 in Sint Maarten, 1 in Tuitjenhorn, 1 in Waarland.
De SWOV-directeur Peter van der Knaap ziet het wel zitten en zegt dat het doel moet zijn dat fietsers de rijbaan niet hoeven delen met verkeer dat 50 rijdt. In feite draait hij de norm om. De norm is de fietser.
Wat zegt de koepel van de gemeenten in Nederland, de VNG, over dit onderwerp. Deze reageert enthousiast en wil met het Rijk, andere wegbeheerders en betrokken partijen zoals het SWOV, het plan uitwerken.
Opmerkelijk want het gaat gemeenten handen vol geld kosten omdat veel gemeentelijke wegen opnieuw moeten worden ingericht. Als deze herinrichting ontbreekt, weigert de politie doorgaans ook de maximumsnelheid te handhaven. Nu al controleert de politie het verkeer nooit in de woonerven. Nog een aandachtspunt. De bus, ambulance en de afvalwagens van HVC moeten die straten wel in kunnen.
Wat zegt Veilig Verkeer Nederland? Snel doen? Ja, de vereniging is blij met de nieuwe norm. Leidt tot minder slachtoffers. Tenminste als de automobilisten zich echt houden aan de maximumsnelheid in de bebouwde kom. En hier komen de problemen.
Op woonerven wordt vaak harder gereden dan is toegestaan. Het zijn de bewoners zelf die dit doen. Wie hiervan wat zegt wordt getrakteerd op een opgestoken middelvinger of krijgt een scheldpartij over zich heen. Dat gaan we straks op meer wegen zien. Ten tweede moet ik nog zien of de politie gaat handhaven. Ten derde mensen houden niet van drempels en paaltjes in hun straat. Er komt ruzie van.
Toch ben ik voor de motie van GroenLinks omdat deze ertoe leidt dat er minder mensen gewond raken of hun leven laten. Als ik kijk naar de binnenstad van Schagen dan is er veel mogelijk om de maximumsnelheid te verlagen. Maar het zal secuur moeten gebeuren en in goed overleg met omwonenden.
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal