Column: Fraude bij Incluzio/Axxicom?

Een mantelzorgster uit ’t Veld signaleerde een huishoudelijke hulp van Axxicom Thuiszorg BV in het winkelcentrum van Nieuwe Niedorp. Normaliter is zoiets niet opmerkelijk, maar de medewerkster van Axxicom had op dat moment bezig moeten zijn met het schoonmaken van het huis van de hoogbejaarde vader van de mantelzorgster. Stofzuigen of ramen lappen. Afwassen of bedden opmaken. De man kreeg in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2,5 uur huishoudelijke hulp per week toegewezen. Er werd geconstateerd dat de huishoudelijke hulp vaak maar een uurtje werkte en daar toch 2,5 uur voor registreerde. Medewerksters van Evean viel dat ook op. Het gebeurde zelfs dat de huishoudelijke hulp minder dan een kwartiertje aan het werk was. Een dergelijk plichtsverzuim is natuurlijk onacceptabel en de mantelzorgster trok bij Axxicom aan de bel, maar kreeg daar geen luisterend oor. Er werd niets met de klacht gedaan. Toen zij bij Axxicom meldde een klacht bij de gemeente in te dienen werd er opeens wel gereageerd en probeerden leidinggevenden van Axxicom de zaak ‘in der minne te schikken’. Toch nam de leiding van Axxicom geen maatregelen tegen de huishoudelijke hulp.

Het betekent wel dat de gemeente Hollands Kroon -via Incluzio- Axxicom betaalt voor uren die niet gewerkt zijn. Op welke schaal vindt dat plaats? Is dit het topje van de ijsberg? Het feit dat leidinggevenden er niets aan willen doen lijkt er op te wijzen dat het ‘common practice’ is.

De mantelzorgster besluit het gemeentebestuur en de raad op de hoogte te brengen van de fraude. Op 20 april 2022 stuurt zij dan ook een brief naar de gemeente waarin zij haar verhaal vertelt. Het blijft doodstil van de kant van de gemeente. Als zij op 13 juli 2022 nog steeds geen reactie van de gemeente heeft gekregen schrijft zij: ‘Kunt u aangeven wanneer ik een inhoudelijke reactie op mijn ingediende klacht kan verwachten? Het is nu bijna 3 maanden na dato en ik krijg het idee dat ik door de gemeente aan het lijntje wordt gehouden.’ Zij ziet het gemeentebestuur, in casu Mary van Gent, als eindverantwoordelijke waar het de Wmo betreft. Op een lager niveau werd haar klacht volkomen genegeerd dus moest ze het wel ‘hogerop’ zoeken. Dat Mary van Gent bijna drie maanden stil bleef en zich nu nog in zwijgen hult, duidt op hetzelfde: geen aandacht aan besteden dan is het er niet of verdwijnt het vanzelf wel. De bekende doofpotmethode.

De mantelzorgster: ‘Toen ik (…) aangaf een klacht bij de gemeente te gaan indienen, gingen blijkbaar alle alarmbellen af want nog diezelfde dag werd ik gebeld door twee bazen/teamleiders en wilde men plotseling wél in gesprek gaan om te proberen de zaak te sussen. Op dat moment was het me duidelijk dat controle en toezicht vanuit het orgaan dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de Wmo middels deze gekunstelde constructie van onderaannemers namelijk de gemeente (gedelegeerd Incluzio/Axxicom) een warrige of nauwelijks te controleren keten in het leven heeft geroepen die een eigen leven leidt en pas wakker wordt wanneer er een klacht dreigt.’ De vorige burgemeester heeft eens gezegd dat de gemeente Hollands Kroon en Incluzio onverbrekelijk aan elkaar zijn verbonden. Hij beweerde: ‘Incluzio is Hollands Kroon.’ Een klacht over Incluzio/Axxicom kan dan ook opgevat worden als een klacht over de gemeente.

Zij neemt het de gemeente kwalijk geen toezicht te houden maar dat delegeert aan de commerciële partijen zelf. Het is de slager die zijn eigen vlees keurt: ‘Ik neem het de gemeente kwalijk dat zij faciliteert in een structuur waarin het mogelijk is klachten ongezien onder de mat kunnen worden geveegd en er feitelijk geen verantwoording hoeft te worden afgelegd bij falende zorgverlening vanuit de Wmo.’

Het is een bekend verschijnsel in de gezondheidszorg. Vijf minuten zorg geven en een kwartier schrijven. Als je dat stelselmatig doet bij de urenregistratie van veel klanten kan dat aardig oplopen. Al die zorguren staan op papier maar zijn in de praktijk nooit gewerkt. De tandarts doet het. Het thuiszorgbedrijf doet het. En het levert flink meer geld op. Het ergste is dat er bijna geen haan naar kraait. Het wordt stelselmatig genegeerd, ook door de wethouder die over de Wmo gaat: Mary van Gent…

Kees Zwaan

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Kees Zwaan is vast columnist van Noordkop Centraal.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
1 antwoord
  1. Th. Moras.
    Th. Moras. zegt:

    Is wat hier geconstateerd is juist?
    Wie heeft er dan belang bij deze malversatie toch niet de wethouder is aan te nemen toch??

Reacties zijn gesloten.