Column: Die goeie ouwe tijd

Kan jij het je nog herinneren? De tijd dat, als je een bedrijf belde, de telefoon werd opgenomen? Die goeie ouwe tijd. Wat verlang ik daar naar terug. 

Ik moest laatst iets regelen bij de bank. Om precies te zijn bij de Rabobank. Alles gaat tegenwoordig online, dus ik duik achter de computer en log in. Hé, dat ziet er nieuw uit? De hele online bankomgeving van de Rabobank heeft recent blijkbaar een opfrisbeurt gehad. Dan is het vast ook een stuk beter. 

Niet dus. Ik moest de incassofunctie gebruiken, maar de knop daarvoor was niet te vinden. Ik was een half uur in de weer en heb alle knoppen gehad, maar de incassoknop was nergens te bespeuren. 

Dan de bank maar bellen. Het kantoor in Schagen bestaat niet meer, en het hoofdkantoor in Den Helder heeft ook geen eigen nummer meer. Dus bel ik met een 088 nummer. 

Een vriendelijke computerstem vraagt mij de vraag in te spreken. Om daarna nog een paar vragen te stellen. Praten tegen een computer. Dan vraag ik mij altijd af of het ding mij wel begrijpt. 

Na een vraag of 4 vertelt de vriendelijke computerdame mij dat ik word doorverbonden. Waarna het lang wachten begint. Pas na een minuut of 8 krijg ik een medewerker van de bank aan de lijn. 

“Dat is vervelend”, vertelt de dame als ik mijn probleem uitleg. Daarna vertelt ze dat er een paar dagen eerder een probleem was waardoor de incassoknop uit de nieuwe online bank is verdwenen. “Als u rechtsboven klikt dan krijgt u een menu waarin u naar de oude bankomgeving kunt gaan”, vertelt de dame. 

En jawel. Het lukt. De oude online bank doet het prima en ik kan  mijn opdracht invoeren. Een klusje dat normaal 5 minuten duurt kost mij nu drie kwartier. Niet elke vernieuwing blijkt dus een verbetering. 

Het kan mijn leeftijd zijn, maar steeds vaker verlang ik terug naar vroeger. Naar de tijd dat je een bedrijf kon bellen en er gewoon werd opgenomen, direct, door een echt mens, die reageert op jouw vraag en je snel helpt. Die goeie ouwe tijd….. 

Ed van Oerle

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Ed van Oerle is hoofdredacteur en algemeen manager van Noordkop Centraal. Iets delen? Iets delen met Ed? Mail naar ed.vanoerle@noordkopcentraal.nl



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
2 antwoorden
  1. Maria
    Maria zegt:

    Heb wel een geprobeerd daar klant te worden, maar ze zaten duidelijk niet op nieuwe klanten te wachten. Nee, deze bank gaan wij niet missen.

  2. Marga
    Marga zegt:

    En nou ben jij nog een jonge vent. Wat denk je van alle digibeten die geen contact kunnen maken met een ECHTE man / vrouw aan de lijn.

Reacties zijn gesloten.