Column De scootmobiel is net zo riskant als de Stint

Er is iets met de scootmobiel. Deze lijkt net zo riskant te zijn als de Stint. De Stint heeft een combinatie van rem- en gassysteem net als bij de scootmobiel. Om te remmen moet de gashendel aan het stuur worden losgelaten.  

Een levensgevaarlijke techniek zeggen deskundigen omdat mensen in een panieksituatie terugvallen op hun onbewuste reflexen en het stuur gaan vasthouden in plaats van los te laten. Dit remsysteem dat niet anticipeert op de menselijke reflexen, kan een verklaring zijn voor het grote aantal ongelukken met scootmobielen.

Ik heb zelf ook een flink aantal jaren in een scootmobiel rondgereden toen ik erg last had van mijn posttraumatische dystrofie en ik heb me toen wild geërgerd aan deze techniek. Neem de fiets. Je moet  in de handrem knijpen om tot stil stand te komen. Deze reflex zit in je hoofd gebeiteld. Nu geef je per ongeluk gas met alle gevolgen van dien.

In de auto moet je op de rempedaal gaan staan om te stoppen. Door het gas los te laten gaat je auto echt niet meteen stilstaan. Maar op de scootmobiel is het heel anders. Je hersenen zijn daarop niet toegerust. Je gaat knijpen als je moet remmen in plaats van de hendel loslaten. Het VARA-programma Kassa is op de scootmobiel gesprongen en terecht want de lijst ongelukken is groot.

In 2016 zijn volgens de nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 38 bestuurders van een scootmobiel omgekomen in het verkeer. Dit is drie minder dan in 2015. In 2014 kwamen 27 scootmobielrijders om het leven in het verkeer en in 2013 32.  Ook het aantal mensen dat op de spoedeisende hulp terechtkwam steeg sterk. In 2010 waren dat 1000 mensen, 1300 mensen in 2013 en in 2016 belandden 1600 mensen op de spoedeisende hulp.

Gauw wordt de oorzaak van de ongevallen toegeschreven aan de ouderdom van de bestuurders, maar er zijn aanwijzingen dat het ook aan het remsysteem kan liggen. Het rare is dat er weinig onderzoek gedaan wordt naar de echte oorzaken van de ongelukken met een scootmobiel.

In opdracht van Kassa gaat onderzoeker Peter Coppes een technisch onderzoek doen naar het ontwerp, de assemblage en technische functionaliteit van de meest courante scootmobielen. De uitslag van het onderzoek zal in november bij Kassa bekendgemaakt worden.

Natuurlijk kan de leeftijd van de bestuurder een rol spelen. Je moet de verkeersregels goed kennen en vaardig zijn in de bediening van het voertuig. Het komt geregeld voor dat de bestuurder de macht over de scootmobiel verliest en ergens tegenaan rijdt, in een greppel of sloot terechtkomt of erger in botsing komt met een andere wegegebruiker.

De leverancier van scootmobiels zijn in de regel zo vriendelijk de bestuurder een beetje les te geven, maar het afnemen van een test, een soort rijexamen, is er niet bij. Deze is niet vereist. Voor een elektrische scooter (max. 25 km. per uur) bijvoorbeeld  is dit wel.  Hoe dan ook, belangrijk is dat ook gekeken wordt naar de bediening dat de gashendel ook de remhendel is.

Eugeen Hoekstra

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):