Column: De GGD stuurt u door naar Koog aan de Zaan

Voor een prik naar Koog aan de Zaan. Dat moet soms, zegt onze GGD in een update. ‘Mijn moeder van bijna drieëntachtig heeft een brief gekregen dat ze mag worden gevaccineerd. Toen ze belde met het landelijk nummer, kreeg ze te horen dat ze werd ingepland in een vaccinatielocatie in Amsterdam. Hoe kan dat nou?’ GGD Hollands Noorden krijgt de afgelopen tijd diverse vragen met vergelijkbare strekking.

Het is allemaal lastig uit te leggen, zegt Sandra Voerman, programmamanager van de GGD. Wat is er zo moeilijk aan om mensen een prik te geven in hun bovenarm. De overheid is het probleem, zegt ze. Haar vaccinatiestrategie is onnavolgbaar. Een ingewikkelde puzzel is het geworden. Dit komt ook doordat er drie vaccins op de markt zijn; alle drie bedoeld voor een bepaalde doelgroep. Voerman stelt dat de ‘beperkte beschikbaarheid van de vaccins’ niet meehelpt de puzzel op te lossen.  

Voerman: “Daardoor mogen wij onze vaccinatielijnen maar beperkt openstellen. Bovendien wordt bij het maken van een afspraak gekeken of zowel de eerste als de tweede prik op de betreffende locatie kan worden gehaald. Dat maakt het complexer in het afsprakensysteem. Als daar bovenop ook nog het geautomatiseerde systeem niet altijd even lekker meewerkt, is het vragen om problemen.”

Wat voor problemen zijn er dan? Deze doen zich voor bij het maken van een afspraak. De kans dat iemand uit Hoorn naar Purmerend wordt gestuurd, is reëel. Oorzaken: menselijke fouten in het callcenter en extreme drukte waardoor afspraken opnieuw gemaakt moeten worden. Ook zijn er mensen die bellen om een afspraak terwijl ze geen uitnodiging hebben ontvangen. Dit levert behalve oneigenlijke afspraken ook extra druk en irritatie op. Het zijn dus meerdere factoren die een rol spelen.

In onze regio hetzelfde beeld. “In Alkmaar was nog ruimte, dan is het raar dat mensen worden ingedeeld in Koog aan de Zaan, Amsterdam of Utrecht”, zo zegt Sandra Voerman. “Wij hebben voor deze problematiek landelijk aandacht gevraagd. Wij vinden het erg vervelend en hopen dat het snel op een goede wijze verloopt.”

In Middenmeer is een nieuwe locatie geopend. Maar denk nu niet dat daarmee de problemen zijn opgelost. Voerman: “Tot 1 maart kon in Middenmeer uitsluitend worden gereserveerd voor het prikken met AstraZeneca. In Den Helder wordt vanaf 8 maart geprikt. Met welke vaccins is afhankelijk van de levering en beschikbaarheid van vaccins. Het blijft aanmodderen.

In Schagen wordt helemaal niet geprikt door de GGD.

Eugeen Hoekstra

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):