Column: Afbraak in de Kop

Drie van de zeven extra treinen die in 2018 werden binnengehaald op het traject van Alkmaar naar Den Helder worden in 2022 geschrapt in de dienstregeling. Dat blijkt uit de adviesaanvraag die de NS heeft ingediend. De gemeente Den Helder wist al langer van de plannen en zegt teleurgesteld te zijn dat er treinen verdwijnen. Bij deze verzuchting blijft het kennelijk.

Onze bestuurders, die regelmatig de Noordkop uitroepen tot een ideaal gebied voor bedrijven, laten het gewoon gebeuren. Minder treinen nu opent de weg naar nog minder treinen later, terwijl elders in het land plannen zijn om de spoorverbindingen te verbeteren.

Ik noem Zeeland, ook een perifeer gebied als de Noordkop, waarvoor de NS heeft besloten de reistijd in te korten. Ook door extra treinen in te zetten. Hier zien we dat de NS het aantal treinen tussen Alkmaar-Den Helder zal verlagen. In de spits rijden er dan nog maar 4 in plaats van 7 treinen.

Uit de jaarcijfers van de NS blijkt dat het aantal in- en uitstappers vorig jaar niet is gedaald. In Schagen stapten in 2019 5.488 mensen in en uit de trein. In 2018 waren het er 5.325. In Anna Paulowna ging het om 2.092 in- en uitstappers tegen 2.066 in 2018. Op het station Den Helder Zuid ging het om 2.210 passagiers tegen 2.146 in 2018 en op het station Den Helder Centrum  4.293 tegen 4.143 in 2018. Kortom, aan het aantal reizigers ligt het niet. De enige reden voor de teruggang is dat de Noordkop voor de NS niet aantrekkelijk genoeg is.   

Dit laatste moet toch zorgen baren bij de lokale politiek: de Noordkop wordt de tweede Achterhoek van Nederland, terwijl vooral in Den Helder grote industriële- en  zeehavenplannen op stapel staan, die gaan zorgen voor heel veel banen. Daar horen goede verbindingen bij waaronder snelle treinverbindingen.

Zo vind ik dat er dubbelspoor moet komen tussen Den Helder en Schagen. Maar dat wordt een utopie als de NS zonder slag of stoot de vervoersfrequenties kan (en mag) verlagen. Waarom wordt dit geaccepteerd door onze wethouders die meer (40 duizend) woningen eisen in Noord-Holland Noord ? Wat blijkt nu?  Die woningen komen niet in de Noordkop, maar in Alkmaar en Hoorn.

Onze bestuurders zijn blij dat de NS niet de intercity-dienstregeling omver heeft geschopt. Dat zou er nog bij moeten komen! We zijn in goed overleg met de NS, zeggen ze, maar in werkelijkheid hebben ze zich in slaap laten wiegen door het nationale spoorbedrijf.

Openbaar vervoer is meer dan treinen hoor ik onze bestuurders zeggen. We kijken ook naar het busvervoer en andere geschikte alternatieven. Maar helaas, de buurtbussen rijden al een jaar niet meer en Connexxion reduceert stap voor stap het aantal buslijnen in de Noordkop.  

De auto is het alternatief, maar de wegen in de Kop zijn miserabel. Men zegt weleens dat boven Alkmaar de wereld ophoudt.

Willen we meedoen in de vaart der volkeren, dan moet er een einde komen aan de afbraak in het openbaar vervoer in de Noordkop.

Eugeen Hoekstra

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?

Publicatiedatum: 18 februari 2021
Categorie: Archief Column
Aantal views: 17
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):