Kinderen worden gewoon vetgemest

Overgewicht bij schoolkinderen heeft de aandacht van de gemeente Schagen. Niet voor niets heeft Schagen zich aangesloten bij de JOGG- gemeenten. JOGG staat voor Jongeren op Gezond Gewicht. Projecten in dit kader moeten zorgen voor een gezonde leefomgeving en een gezonde leefstijl. Dat is vaak vechten tegen de bierkaai. Hoe gezond is de leefomgeving mag je je afvragen. In de pauze nemen schoolkinderen massaal de benen of de fiets om in het winkelcentrum calorierijke koek, snoep en dranken te kunnen kopen.

De leefomgeving is bar en boos: supermarkten en andere levensmiddelenzaken houden ongezonde producten in hun schappen en het liefst op ooghoogte van schoolkinderen. Zolang de gemeente supermarkten niet aanspreekt op hun onverantwoord verkoopgedrag en zolang scholen hun leerlingen niet binnen de poort van de school weten te houden, is het beleid niet veel meer dan water naar de zee dragen.

De Kindermonitor van de GGD over vorig jaar laat zien dat ‘s middags vaak gezoete dranken zoals limonade of frisdrank gedronken (76,7%) of water (19,6%) worden. Bij het avondeten wordt voornamelijk water gedronken (47,0%), 20,7% drinkt gezoete drankjes bij het avondeten. Als tussendoortje in de schoolpauze drinkt 79,8% van de 4-12 jarigen gezoete drankjes, 16,7% drinkt water en 2,8% drinkt zuivel. Het laat zich aanzien dat oudere kinderen het niet veel beter of slechter doen.

Waar je ook dik van wordt zijn alcoholische dranken. De Kindermonitor komt tot verontrustende uitkomsten. Van 67,7% van de ouders in Schagen vindt het acceptabel dat een kind jonger dan 18 jaar al een slokje alcohol neemt, 50,4% vindt het acceptabel dat er een heel glas alcohol gedronken wordt. Ook ouders van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar vinden het vaker acceptabel dat kinderen jonger dan 18 jaar een slokje alcohol of een glas alcohol drinken. De alcoholconsumptie in Schagen is hoog. Evenementen als Paasvee en Popweekend gebeuren bij de gratie van de alcoholconsumptie.

Op verschillende scholen lopen of liepen campagnes over een gezonde leefstijl waarbij de nadruk valt op het  stoppen met drinken van zoete drankjes.  Het Clusius college kreeg van het Voedingscentrum het vignet ‘Gezonde School’ en de Gouden Schaal voor ‘Gezonde Kantine’. De komende drie jaar gaat JOGG starten in andere kernen binnen de gemeente.  Ik heb zo mijn twijfels over JOGG. Is het niet een stukje marketing van grote bedrijven als Campina, Unilever en Coca-Cola?

De levensmiddelenkrant berichtte dat omdat scholen platzak zijn ze daarom  sponsors zoeken voor het houden van sportevenementen. Coca-Cola, McDonald’s en andere van dit soort bedrijven zijn vaak bereid om de scholen financieel te helpen als ze maar reclame mogen maken voor hun ongezonde producten langs de sportvelden.

Onlangs kwamen de frisdrankfabrikanten met de mededeling dat ze stoppen met het leveren van zoete frisdrank op de scholen. Op de vraag of ze dit ook gaan doen voor sportkantines en winkels was het antwoord dat ze dit niet van plan zijn.  De verlokking blijft en dus haalt de maatregel weinig uit. Sterker nog, nog meer dan nu zullen scholieren de pauzes benutten om naar de winkels te gaan om aan hun trekken te komen. Daarom moeten scholen een eind maken aan dit ‘dranktoerisme’ van elke dag.

Eugeen Hoekstra

 

 

 

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?

Publicatiedatum: 11 september 2017
Categorie: Archief Column
Aantal views: 68
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):