‘Ziekenhuiservaringen niet om te juichen’

SCHAGEN – Bijna 20 procent van de patiënten die worden onderzocht, behandeld of opgenomen in het ziekenhuis kreeg daar vooraf geen informatie over. Bij de helft van de patiënten die wél informatie kregen sprak de arts niet over alternatieven en bij een vijfde niet over de voor- en nadelen van de behandeling.

Dat concludeert de Consumentenbond op basis van een onderzoek naar ziekenhuiservaringen onder 7000 panelleden.

Een van de grootste ergernissen zijn spreekuren die uitlopen, terwijl er weinig informatie wordt gegeven over de duur van de uitloop. Ook loopt 60 procent van de panelleden van de Consumentenbond aan tegen wachtlijsten voor behandelingen die veel langer zijn dan de streeknormen.

30 procent daarvan probeerde daarom via de huisarts of zorgverzekeraar de wachttijd te verkorten of veranderde van ziekenhuis. Ondanks alles krijgen ziekenhuizen gemiddeld toch een 7,8 van de panelleden.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):