De grijze golf zijn de toeristen van nu

De ING Toerisme Index 2016 geeft een kijkje in hoe het gaat met het toerisme in Nederland. Zeeland staat aan kop in de index gevolgd door Noord-Holland. Mooi toch?  Wie verder leest ziet dat Noord-Holland het zo goed doet vanwege Amsterdam. Negen van de tien toeristen blijven in Amsterdam.

Met het strandtoerisme in onze regio zit het wel snor maar hoe staat het met het achterland? Zijn er voldoende bezienswaardigheden die toeristen doen besluiten het strand even te verlaten om iets anders te bezoeken in de Kop? Hoorn heeft zijn internationaal befaamd Westfries Museum, Enkhuizen zijn Zuiderzeemuseum, Alkmaar zijn Stedelijk Museum en Den Helder het Willemsoord, maar wat heeft Schagen op toeristisch gebied? Vreeburg is prachtig maar Jan Buisman zegt een Duitser niet veel.

Schagen heeft op cultuurvlak voor toeristen weinig te bieden. Kunstcollectieven kennen we niet. Ooit was er een plan om in de bunker op de Witte Paal een galerie te beginnen, maar het is een doodgewoon kantoor geworden. Aan de Laan was tijdelijk een kunstcollectief werkzaam maar hieraan is een einde gekomen. Er worden hier en daar tentoonstellingen gehouden, bijvoorbeeld  op de Witte Paal bij Linda Moerland en in Barsingerhorn, maar deze zijn toch vooral voor inheems genot, buitenlandse toeristen zul je er nauwelijks aantreffen. Schagen Marktstad borduurt door op de Mart en de Westfriese Folklore, maar nieuw is het allerminst. Het Oorlogsmuseum bij het Slot Schagen is zeker interessant maar niet op alle dagen open.

Waarom besluiten toeristen ergens een paar dagen te blijven? Omdat zij de omgeving fraai vinden, veilig doordat er rustige wandel- en fietspaden zijn en uitdagend door de aanwezigheid van interessante hotspots (er moet wel wat te doen zijn) en omdat ze de verblijfsaccommodaties aantrekkelijk en betaalbaar vinden. Een belangrijke doelgroep zijn de senioren, in aantal toenemend en velen in goeden doen, koopkrachtige verblijfstoeristen. Mensen dus die veel te besteden hebben. 20 procent van al het geld dat verdiend wordt in de vakantiesector komt van mensen ouder dan 65 jaar. Maar dan moet het aanbod wel passend zijn. Daarbij is het zo dat er vijf woorden centraal staan: rust, ruimte, welzijn en sport en gezelligheid.  

De Noordkop moet van deze toeristenstroom weten te profiteren maar nieuwe plannen in deze richting ken ik niet. In onze regio is er altijd discussie over wie wat voor haar rekening neemt en wijzen de gemeenten vaak naar het bedrijfsleven. De Kop Werkt heeft de promotie van ons gebied in handen gesteld van ‘Holland boven Amsterdam’ met als roerganger onze wethouder Jelle Beemsterboer. Achter de schermen wordt er hard gewerkt en het project ligt op schema, zei de wethouder onlangs. Maar voorlopig wint Giethoorn het van de Noordkop.

Uit een recent rapport van ZKA Leisure Consultants wordt duidelijk waar de zwakke punten zitten. Meer dan 30 accommodaties worden gebruikt om sociale problemen op te lossen, 45% van de recreatiebedrijven zijn bijzonder kwetsbaar en zonder actief beleid glijdt 65% van de verblijfsrecreatiebedrijven naar de afgrond. De kustrecreatie mag dan de toets der kritiek doorstaan, in het ‘achterland’ is er veel mis.

Eugeen Hoekstra

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):