Verkeersplan ter ziele
Het in 2012 met veel bombarie gebrachte verkeerscirculatieplan in Schagen sterft een vroegtijdige dood. De afsluiting van de Markt gaat niet door. Er komt geen eenrichtingsverkeer in de Langestraat en de blauwe zone stokt bij de Loet. Jammer? Wel nee, Schagen heeft er een paar mooi aangeharkte straten aan over gehouden zoals de Sportlaan en de Beethovenlaan. Maar die waren er vast gekomen ook zonder het verkeersplan.
Het verkeersplan wil een eind maken aan het noord-zuid verkeer in het centrumgebied. Daarom heet het ook een verkeerscirculatieplan. Het idee is, of moet ik nu zeggen was, het gemotoriseerd verkeer te dwingen gebruik te maken van de provinciale wegen, de bekende ruit om de stad Schagen, inclusief de Zuiderweg, om van noord naar zuid te komen.
Bijvoorbeeld om van Groeneweg naar Muggenburg te komen. En andersom natuurlijk. Niet meer via het Marktplein maar om de stad heen. Nou ja, hoe bereik je dit? Door de Markt af te sluiten. Het plan spreekt dan ook van twee verkeersgebieden: één ten noorden van de Markt en één ten zuiden van de Markt.
Maar nu lijkt de beoogde scheiding van verkeersstromen op drijfzand te zijn gebaseerd. Verkeersadviseur Goudappel Coffeng heeft aannames gebruikt die niet zouden kloppen. Zo laten recente verkeerstellingen zien dat het met de verkeersdruk in het hartje Schagen wel meevalt. Maar de vraag is wel of dit zo blijft als de uitbreiding van het Makado-Centrum is gerealiseerd en het voormalige postkantoor een nieuwe bestemming heeft gekregen. Komen hierdoor niet meer auto’s naar dit deel van het centrum?      Â
Veel inwoners en winkeliers zullen blij zijn met het besluit van dit college de knip uit de plannen te halen. Zij vinden dat de consument niets in de weg mag worden gelegd om met de auto door het stadscentrum te racen. Toch zijn er genoeg voorbeelden in het land die aantonen dat autovrije winkelgebieden heel gezellig kunnen zijn. Binnensteden krijgen er een prijs voor. Maar Schagen houdt het voorlopig op autoluw. Â
Het verkeerscirculatieplan is nog lang niet af. Neem de kruising Zuiderweg-Spoorlaan. Die staat veel te dicht op de spoorwegovergang en schreeuwt om een oplossing. Maar dit college schuift het probleem voor zich uit. Net als de Landbouwstraat, de Oude Slotstraat en het Torenplein. Deze woonstraten worden nu geasfalteerd, maar de herprofilering van deze straten, volgens een raadsbesluit van twee jaar geleden, wordt door dit college op de lange baan geschoven. Â
De Gedempte Gracht ademt dan wel het culturele verleden van Schagen, maar daarmee hebben we het wel gehad. De mooiste winkelstraat van Schagen ziet er sleets uit en de inrichting is vooral gericht op doorrijden en parkeren. Moet anders en beter staat, zo staat het in het verkeerscirculatieplan 2012. Ik citeer: meer ruimte voor voetgangers en stallingsvoorzieningen, eenrichtingsverkeer, parkeren gaan we op ‘parkeerlopers’ die geflankeerd worden door mooie 70 cm hoge beukenhagen die ook nog eens worden afgewisseld  met terrassen die eruit zien  als erfjes. Te mooi om waar te zijn en dus wordt het plan in de mottenballen gezet.
En ja, natuurlijk. De blauwe zone nogmaals. Weten we het nog: de blauwe zone kwam er om langparkeerders te weren. Zo was het verhaal dat winkelpersoneel zijn auto zo dicht mogelijk bij de winkels parkeerde. Lekker makkelijk, maar iedereen sprak er schande van. Nu, een paar jaar later, mag je een soort evaluatie verwachten. Heeft de blauwe zone geholpen?  Is het parkeerprobleem kleiner geworden? En hoe zit het met het toezicht? De gemeente krijgt geen cent meer voor elke uitgeschreven bekeuring. Het lijkt wel of de Boa’s van de straat zijn gehaald. Of vergis ik me nu?
Intussen wordt er geen woord gezegd over de meest gebruikte vervoermiddel in Nederland de fiets. Zijn we tevreden over het fietsbeleid van de gemeente Schagen? Zijn de fietsroutes veilig genoeg? Zijn er voldoende (overdekte) parkeervoorzieningen bijgekomen in de binnenstad? Hoe verleidt de gemeente de consument om de auto thuis te laten en met de fiets naar het centrum te komen? Je mag er naar raden.
Eugeen Hoekstra Â
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal