GroenLinks haalt VVD idee uit de mottenballen

SCHAGEN – GroenLinks heeft een oud idee van de VVD opnieuw op de agenda gezet: de Westfriese Brug.

De Westfriese Brug is een fiets- en wandelbrug over het kanaal Stolpen-Kolhorn ter hoogte van de Westfriese Omringdijk. Met de aanleg van een brug wordt het ‘Gat van Schagen’ in de dijk gedicht en de eeuwenoude dijk weer één geheel.

Volgens GroenLinks is de brug niet alleen een aanwinst voor wandelaars en fietsers, maar ook voor recreatie en toerisme in de regio. Daarom wordt het college gevraagd om te onderzoeken of de aanleg economisch en maatschappelijk haalbaar is in deze tijd.

Het idee is niet nieuw. Al in 2008 kwam VVD-wethouder Jan Bouwes op het idee voor aanleg van de brug. Op zijn initiatief werd een ontwerpwedstrijd voor de brug uitgeschreven en heeft hij jarenlang geprobeerd voldoende steun en financiën te krijgen voor deze brug. Voor de brug had Schagen al € 100.000,- gereserveerd. De totale kosten werden destijds begroot op ongeveer € 2,5 miljoen.

Ondanks de pogingen van de VVD werd in 2013 besloten niet verder te gaan met het plan. In 2016 deed de VVD nóg een poging, maar ook toen haalde het voorstel het niet. GroenLinks was destijds één van de tegenstanders.

GroenLinks kreeg de handen van burgemeester en wethouders niet op elkaar voor het idee. Volgens het college is er geen verkeerskundige noodzaak voor de brug en staat deze ook niet in de Omgevingsvisie Stad Schagen 2040. Ook is het idee volgens het college zeer omvangrijk en kostbaar. Ook de gemeenteraad was niet enthousiast. “Wij moeten eerst andere knelpunten oplossen”, aldus Debby Burger van het CDA.

Alleen de PvdA en de VVD waren enthousiast. Volgens Vera van Vuuren van de PvdA hoeft het niet te ingewikkeld te zijn en kan gebruik worden gemaakt van budget van de Regiodeal.

De steun van de toekomstige partner van GroenLinks en de VVD was onvoldoende. Het idee haalde geen meerderheid.

Zie ook: Westfriese brug moet fout herstellen

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Ed van Oerle is hoofdredacteur en algemeen manager van Noordkop Centraal. Iets delen? Iets delen met Ed? Mail naar ed.vanoerle@noordkopcentraal.nl



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
6 antwoorden
  1. Ingrid
    Ingrid zegt:

    Beter idee: Rijkswaterstaat heeft een nationalebruggenbank, om hergebruik van overbodig geraakte bruggen te stimuleren. Lastige handel, denk ik. Je moet maar net op zoek zijn naar een brug met de maat die wordt aangeboden, en die voldoende hoog is voor onderdoorgaand verkeer.

    Maar ik zie daar nu toch een prima hoog voetgangers/fietsersbrugje in de etalage staan (bouwjaar 1999; lengte 72 meter; grootste overspanning: 40 meter) die heel toevallig aan al deze voorwaarden voldoet:
    https://www.nationalebruggenbank.nl/properties/voetgangersbrug-t-p-v-verzorgingsplaatsen-de-kroon-en-de-knoest-te-nieuwegein/

    Dus, gemeente Schagen: sla uw slag. Zo’n kans komt niet vaak langs.

    Let op: Nou gaat er vast en zeker een ambtenaar zeggen dat het volgens de regels wel een beweegbare brug moet zijn om binnenvaart naar de haven van Schagen niet te hinderen. Kan wezen, maar dat is voor het kanaal Stolpen-Kolhorn eigenlijk grote onzin. Er komen hooguit wat pleziervaartuigjes langs en wat lage binnenvaartschepen. Er komen werkelijk nooit driemasters met staande mast door dit kanaal. En volgens mij zijn de bruggen verderop (westerweg over dit kanaal) ook al niet-beweegbaar.

    Ga trouwens voor de lol ook eens met je routeplanner kijken hoe je moet omrijden om aan de andere kant van deze jammerlijke coupure in de westfriese dijk te komen.

    Ik denk dat hergebruik van een tweedehands brug het Schager budget veel geld kan besparen. Rijkswaterstaat moet er toch ook vanaf. Bovendien zijn er ook nog nationale en/of provinciae subsidies beschikbaar voor het ontwikkelen van toeristische routes. En de route over deze westfriese zeedijk is er zeker zo een.

    Aangezien het Groen Links is die dit VVD-idee uit de mottenballen heeft gehaald, denk ik dat duurzaam hergebruik van deze brug zeker kans van slagen heeft.

  2. Peter
    Peter zegt:

    Als die kosten in 2008 al op €2,5 miljoen werden begroot zullen die 17 jaar later zo ongeveer verviervoudigd zijn, lijkt mij. Me dunkt, dat er wel dringender zaken zijn, die ook flink wat kosten. Denk aan de publieke ruimte (wegenonderhoud, vervanging trottoirs, etc.)waar dringend onderhoud nodig is. Luchtfietsen kan natuurlijk altijd.

Reacties zijn gesloten.