Vlotbrug bij Burgervlotbrug weer kapot
BURGERVLOTBRUG – Een kraanwagen van 48 ton heeft geprobeerd over de vlotbrug in Burgerbrug te rijden. Het maximale gewicht dat de vlotbrug kan dragen, is 12 ton.
Door deze actie zijn de hefbomen van de vlotbrug doorgeknapt. De vlotbrug is afgesloten voor verkeer. Ook scheepvaart kan niet passeren. Hoelang dit gaat duren, is nog niet bekend.
Onlangs werd bekend dat de vlotbruggen opnieuw in onderhoud gingen vanwege geregelde storingen. Ook was er in december overlast door de speakers van deze vlotbrug.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Eigenlijk is maar een vraag relevant: Wie betaalt de schade, de afhandelings- en verhaalkosten, het onderzoek en de overlast voor verkeersdeelnemers? Voorzichtige schatting: 500K. Wij weer met z’n allen??
In het verleden waren er haast geen problemen met de vlotbruggen. De vlotbrug Koedijk-Bergen werkt ook prima. Hier gaan geen auto’s en vrachtwagens meer overheen.
Het zijn beeldbepalende monumenten in het Noord-Hollandskanaal. Het gaat dus om het verkeerde gebruik van deze bruggen. Lees: te zwaar verkeer. Daar moet de oplossing worden gezocht.
De kleinste kraan die dit bedrijf heeft is 37 ton, dus …
https://verreikerverhuur.com/torenkranen/
Niet geprobeerd is altijd mis, natuurlijk
Wat een flapdrol van een chauffeur, daar zal z’n werkgever blij mee zijn
Ik ken die vlotbruggen kom er altijd langs als ik naar den helder ga, mijn vrachtwagen is niet zo zwaar maar ik ga niet over die brug. ben wel eens met een lichtere vrachtwagen er overheen gegaan dat was al geen pretje maar 48t jeetje.
Natuurlijk blijven die bruggen storen als er incompetent leiderschap beslissingen mogen maken.
De beslissing om de brugwachters te ontslaan, omdat op papier het onderhoudsbedrijf uit maastricht goedkoper is in het excelsheetje.
Maar dit is onvoorstelbaar. Dit bedrijf wilde niet 20 km omrijden en de kleine weggetjes navigeren, dus dan maar over de vlotbrug. Totale incompetentie.
Even ter verdediging van de chauffeur, hoe weet hij dat zijn wagen 48 ton is? Dit lijkt mij schromelijk overdreven. 12 ton lijkt mij eerder accuraat.
Op de foto zie ik dat de kraanwagen 4 assen heeft. Een kraanwagen mag maximaal 12 ton aslast hebben. 4 x 12 is 48. Misschien dat die wat minder weegt, maar bij 36 ton of minder waren 3 assen ook wel genoeg geweest.
Heb je uberhaupt een idee wat een geladen vrachtwagen weegt, bijvoorbeeld. En wat wil jij ophijsen met een kraan van 12 ton? Dan valt hij toch gelijk om
Een chauffeur die niet exact weet wat zijn vrachtwagen weegt, moet onmiddellijk zijn rijbewijs worden afgepakt. Dan ben je een domme sukkel.
Dit is een professionele machinist van een mobiele hijskraan. Hij hoort exact het gewicht van zijn wagen te kennen uit hoofde van zijn werkzaamheden.
Dit is een SK 498 AT4 of een SK597 AT4 van de Nederlandse Fabrikant Spierings Beide Kranen wegen 48000 kilo, wijsneus
Een kraan mag 12t per as wegen. Dit word doorgaans optimaal benut. 4 assen x12=48ton.
Dit is overigens niet zomaar een chauffeur maar een hijskraanmachinist die dagelijks met gewichten te maken heeft en zeker wel zijn eigen gewicht van de kraan weet.
Ik verkoop al 15 jaar scheepskranen en kan je melden dat alleen de kraan op deze vrachtwagen al meer dan 20 ton weegt. Dan hangt er ook nog ballast (contragewicht) achter dus reken maar op 25 a 30 ton zonder vrachtwagen.
’t is maar net wat de gek ervoor geeft he
4 Assen maal 12.5 ton aslast maakt….? En nog een flinke aanhanger er achter. Reken maar dat een machinist zeer goed weet wat zijn kraan weegt.
Een kraanmachinist weet dat ‘ie aan massa 12 ton per as bij zich heeft. Dat is bij alle kranen zo.
Dit is een Spierings AT4 en zoals bij elke mobiele kraan is er een gewichtsverdeling van 12 ton per as. 4 x 12 ton = 48 ton. Ik heb meer dan 2 jaar met een AT4 gewerkt dus ik weet waarover ik spreek. Nu werk ik met een AT6 die 72 ton weegt. Over die brug willen rijden was een enorme blunder van de chauffeur!
De chauffeur weet heus wel hoe zwaar zijn wagen is Einsten.
Als die chauffeur niet weet hoe zwaar zijn rijtuigje is kan hij beter aan wal blijven en tuinier worden.
Een SK597 weegt volgens de brochure inderdaad 48 ton. Alleen het contragewicht weegt al 8700 kilo.
Dat is niet zo moeilijk Sten. Dit genoemde gewicht staat gewoon op de site van KVM. En iemand die dit soort kraanwagens rijdt zou moeten weten wat het weegt.
Omdat dat op de website staat: https://verreikerverhuur.com/torenkranen/
Iets met gegevens op kentekenbewijs?
Ik neem aan dat de betreffende chauffeur een flinke boete krijgt.
Hopelijk lukt de reparatie snel
Me dunkt dat zijn groot rijbewijs dient te worden ingetrokken.
…. en de schade zal door hem vergoed moeten worden!
Ooit zat er altijd een brugwachter die bij de brug was. Hij/zij onderhielddie de vlotbrug en regelden het verkeer. Je hoorde geen piepende lagers en de brugonderdelen werden onderhouden en gingen lang mee. In besprekingen wisten deze brugwachters elk detail en waren zij een vraagbaak. Als er problemen waren werd dit gelijk gemaakt.
Nu zit er ergens in Heerhugowaard een beeldscherm kijker en die bedient van daar uit de brug. Max 12 ton is nu eenmaal 12 ton en niet meer dan 12 ton. Voor fysiek onderhoud komt er een contract aannemer soms van heel ver weg. Vaak pas de volgende dag. Je ziet steeds weer andere mensen die wat doen met de brug. En afstemming ?????
We leven niet meer in het verleden WIJSNEUS maar in het heden met alle gemakken bij de hand ,helaas zijn er chauffeurs die maling hebben aan de regels.en de problemen veroorzaken.
Die vlotbruggen zijn gemaakt voor het toenmalige verkeer. Denk aan de koets fiets, wandelaar, etc. Veel van het huidige verkeer is veel te zwaar voor dit bijzondere type brug. Handhaving moet terplaatse zijn om
te zwaar verkeer te weren.
De huidige hedendaagse vernieuwingen passen helemaal niet meer bij deze bijzondere bruggen.
We blijven maar omrijden!!
De brug(gen) blijven storen.
Wat een slechte zaak.
!! ON-BE-GRIJ-PE-LIJK !!
En dan zo’n speciaal opgeleide chauffeur die uit het zuiden over de N9 komt en ziet dat hij de draai niet kan maken en het vervolgens dan nog maar via de noord kant doet..
2 x kans om de borden te lezen en te snappen dat het niet past.
https://verreikerverhuur.com/torenkranen/
Bedankt hoor !!
Adem in, adem uit. In de rust ligt je kracht, Rob!
Misschien tijd voor een vaste verbinding?
12 ton mag er overheen, die sukkel rijdt met een auto van de baas die 4x zoveel weegt als toegestaan.
Heeft natuurlijk met de carnaval lekker zitten hijsen…….
Draai jij eigenlijk nog?
For an Angel was echt prachtig.
Ongelooflijk. Geef die flapdrol van een chauffeur a.u.b. een flinke boete!
In het NHD spreken ze over “alle vlotbruggen hadden de afgelopen maanden te kampen met storingen”. Nou, haal dat hadden maar weg want ze kampen nog steeds met storingen! Een grote aanfluiting dit project.
En waarom maar geld blijven steken in die oude zooi? Dat het monumenten zijn kan niemand iets schelen. Beter het geld bewaren voor een goede verbinding in plaats van in de bodemloze put blijven gooien.
Zeer juist!
Leuk om te bewaren, maar zet ze maar parallel tegen de kant naast de vaste bruggen die er al lang zouden moeten liggen.
Onbegrijpelijk dat dit zo door kan gaan. Regelmatig is de vlotbrug eruit, veel mensen hebben hier hinder van. De kosten van het Regelmatig onderhoud zijn ook niet gering. Dat er nog steeds geen vaste Oever verbinding is, is Onbegrijpelijk.