Rijkswaterstaat verder met vlotbrugkruisingen
SINT MAARTENSVLOTBRUG/ BURGERVLOTBRUG – Rijkswaterstaat gaat deze en volgende maand verder met het werk waaraan in mei was begonnen bij de kruispunten op de N9 in Sint Maartensvlotbrug en Burgervlotbrug.Â
Aannemer De Jong Zuurmond B.V. vertrok eind juni zonder markeringen op de weg aan te brengen en verkeersborden te plaatsen. Ook werden markeringen op de verkeerde plek aangebracht. Een plantsoen werd niet verwijderd en een fietspad werd niet verbreed zoals aangekondigd.
In Burgervlotbrug kwam een middeneiland dat fietsers moest helpen om veiliger de weg over te steken. Volgens de Fietsersbond was dat krapper dan de lengte van veel fietsen. Fietsers voelen zich volgens de bond sindsdien klem zitten ‘als in een tosti-ijzer’ bij het oversteken. Dat middeneiland blijft volgens Rijkswaterstaat zoals deze is.
Op de ontwerptekeningen liet Rijkswaterstaat vooraf zien dat het fietspad langs de Zeeweg in Sint Maartensvlotbrug bij de kruising zou worden verbreed. De projectleider bij Rijkswaterstaat had echter verzuimd om het eigendom goed uit te zoeken. Dit fietspad blijkt op gemeentegrond te liggen. Daar kwam men in een laat stadium achter. Daarna is het werk afgerond zonder deze voornemens uit te voeren.
Een plantsoen in Sint Maartensvlotbrug dat zou worden vervangen door gras voor een beter overzicht voor het verkeer blijkt wel van het Rijk. Over dat werk rept Rijkswaterstaat inmiddels niet meer. De wegbeheerder van de N9 beaamt alleen dat ‘de werkzaamheden aan de kruispunten voor de zomer niet helemaal naar wens zijn verlopen‘.
De werkzaamheden die in september en oktober nog worden uitgevoerd zijn het aanbrengen van nieuwe verkeersborden, markeringen en schrikhekken en het verwijderen van oude bebording en verkeerde markeringen. Van meer aanpassingen ziet Rijkswaterstaat af.
De aannemer start in september met het aanbrengen van de markeringen en belijningen. De verkeersborden en schrikhekken kunnen nog niet geplaatst worden. Rijkswaterstaat blijkt geen voorraad daarvan te hebben. Volgens Rijkswaterstaat is die bebording nu pas besteld en duurt levering enkele weken. Waarom dat niet is gebeurd in mei bij aanvang van het werk, blijft onduidelijk. De woordvoerder van Rijkswaterstaat was donderdagmiddag telefonisch niet bereikbaar.
Rijkswaterstaat verwacht dat het verkeer op de N9 weinig hinder ondervindt van de laatste werkzaamheden.
Het verkeersbesluit, waarover veel te doen is geweest, gaat Rijkswaterstaat alsnog nemen, ondanks dat geen overeenstemming is bereikt met andere overheden en ‘omgevingspartners’ over de manier waarop de kruisingen zijn heringericht. Tegen het verkeersbesluit van Rijkswaterstaat kunnen belanghebbenden daarna zes weken bezwaar maken.
De Fietsersbond heeft inmiddels de verslagen gekregen van het overleg tussen Rijkswaterstaat en andere overheden die de bond vorige week had opgevraagd bij de wegbeheerder met een beroep op de Wet Open Overheid.
Volgens secretaris Charles van der Mark van de Fietsersbond afdeling Noordkop ontbreken nog steeds de ontwerpen waarnaar wordt verwezen in de verslagen. Daardoor kan de Fietsersbond nog geen goede reconstructie maken hoe de herinrichting van de kruisingen tot stand is gekomen, en waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Schandalig gedrag van onze Rijksoverheid namelijk Rijkswaterstaat. Veiligheid staat daar blijkbaar voor autoverkeer op een hoger plan als voor fietsers en voetgangers. Er valt nog veel te leren voor de mensen daar.