Provincie heeft plan klaar voor veiliger N241

SCHAGEN – De provincie Noord-Holland wil in de parallelweg oostelijk van de N241 tussen Zijdewind en Schagen twaalf extra bochten maken. De fietsstraat over de Vennekerweg, de parallelweg aan de westkant, krijgt extra markeringen om automobilisten en landbouwverkeer erop te attenderen dat ze te gast zijn op een fietsstraat.

De maatregelen zijn bedoeld om de wegen veiliger te maken. Op de parallelwegen, waarop zowel landbouwverkeer als fietsers zijn aangewezen, wordt nu te snel gereden. De extra wegversmallingen en bochten moeten zorgen dat auto’s hier langzamer gaan rijden.

De provincie is al een aantal jaar bezig om onveilige situaties op de N241 tussen Schagen en Verlaat aan te pakken. De afgelopen jaren heeft de provincie hier nog meer onderzoek naar laten doen. Dat leidt nu tot een pakket aan maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Het onderzoek wijst uit dat gevaarlijke situaties hier voornamelijk ontstaan door onoverzichtelijke situaties in bermen en hoge snelheden op de parallelwegen.

De verfbeurt aan de westelijke parallelweg (Vennekerweg) ten noorden van het buurtschap Zijdewind begint eind dit jaar. In het voorjaar van 2025 is de oostelijke parallelweg (Priggeweg) aan de beurt. Naast de extra bochten wordt hier aan beide zijden van de weg de rijbaan versmald. Daardoor moet het verkeer een lichte slinger maken.

De provincie belooft dat alle bochten worden verlicht en dat er wordt gezorgd voor een voldoende brede doorgang voor landbouwverkeer.

In de bermen zijn inmiddels paal en draad aangebracht. Ook zijn er nieuwe hagen geplant. Dat moet voorkomen dat bestuurders hier illegaal een kortere route nemen.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
André Bakker was in 2024 enkele maanden verslaggever/redacteur bij Noordkop Centraal.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
2 antwoorden
  1. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    Het grootste probleem vormen die bestuurders die de grenzen opzoeken. Ze rijden als gekken met hoge snelheid, halen in op plaatsen waar dit eigenlijk niet kan. Houden geen rekening met mogelijke tegenliggers. Ook de uitritten van de bewoners en toegangen naar de akkers en graslanden worden totaal genegeerd.
    De oplossing is zo hoog mogelijke drempels en plateaus. Ook veel plateaus daar waar nu te hard wordt gereden. Dan gaat de rijsnelheid er uit en duurt de rit via de parallelweg langer. Dan gaat de lol eraf en kiezen deze voertuigen de hoofdrijbaan.

  2. Joep
    Joep zegt:

    Het probleem zijn niet de fietsers die door de hagen heen gaan maar automobilisten. Heb nog nooit fietssporen gezien met de banden zo’n 1,5 a 2 meter uit elkaar en banden breder dan 15 cm.
    Vooral bij ’t Veld was dit een probleem en ook bij routes die naar Dirkshorn gaan.
    ’t Ja, door de berm scheelt toch weer 200 meter omrijden.

    Over het steeds weer moeten afremmen en daarna weer optrekken bij de rotondes met de daarbij gepaard gaande uitstoot, wordt niets gezegd/geschreven.
    Blijkbaar is dit niet relevant

Reacties zijn gesloten.