Kooybrug niet twee, maar vier maanden dicht

Den Helder – De Kooybrug is binnenkort niet twee, maar zelfs vier volle maanden afgesloten voor het verkeer. Dat blijkt uit de verdere uitwerking van de werkzaamheden door Rijkswaterstaat.

De afsluiting van 23 oktober tot en met 22 december was al bekend, maar ook tussen 8 januari en 1 maart is de brug dicht. Eind mei volgt nog een week van volledige afsluiting.

De Kooybrug (N99) in Den Helder is meer dan 30 jaar oud en toe aan een opknapbeurt. Tijdens de renovatie gaat Rijkswaterstaat de systemen voor bediening en besturing vernieuwen, de staalconstructie en leuningen opknappen, het wegdek vernieuwen, de verkeersseinen vervangen en de remmingwerken aanpassen. Met deze renovatie blijft de Kooybrug ook in de toekomst veilig en de regio bereikbaar. Het doorgaand verkeer kan tijdens de 4 fasen in beide richtingen geen of beperkt gebruik maken van de N99 ter hoogte van de Kooybrug.

Het verkeer wordt omgeleid van de N99 naar de N249 en de N9 via Anna Paulowna en De Stolpen. Doorgaand verkeer in de richting van Den Helder en Texel vanuit Amsterdam/Haarlem en ten zuiden daarvan wordt geadviseerd te rijden via de N9. Het verkeer moet rekening houden met extra drukte en minimaal 30 minuten extra reistijd.

Langzaam verkeer zoals voetgangers, (brom)fietsers, landbouwvoertuigen, hulpdiensten en openbaar vervoer kunnen tijdens de werkzaamheden gebruik maken van de Kooybrug.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
De bron van bovenstaand bericht is Regio Noordkop, de publieke lokale omroep voor de gemeenten Den Helder en Hollands Kroon. Regio Noordkop is mediapartner van Noordkop Centraal.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
17 antwoorden
  1. Sjaco
    Sjaco zegt:

    Over besluiteloosheid……het is hier de Provinciale brug en provinciale weg die afgesloten wordt besluiteloos???? Denk daar maar eens over na!!!

  2. Mo
    Mo zegt:

    Je woont in J.dorp en werkt in de zorg in annapalowna. Wie heeft een tip. Vanaf j.dorp naar alkmaar en dan terug naar Anna P? Avonddiensten zijn tot 23.00 uur.

  3. Hans de Eerste
    Hans de Eerste zegt:

    Door al dat omrijden in combinatie met de huidige brandstofprijzen is de brug al weer dubbel en dwars terug verdient tegen de tijd dat ie open gaat. Het kabinet heeft daarom besloten om bij overgang, gratis paraplu’s en regenkleding uit te delen aan alle passanten. De paraplu’s worden bedrukt met een logo van een nieuw biermerk dat eind 2024 begint aan de bouw van een mega brouwerij langs het Noord-Hollandskanaal ter hoogte van het Koegras

  4. Yvonne
    Yvonne zegt:

    De brug in het T’zand gaat tegelijkertijd dicht, dus over de stolpen gaan.wel erg ver omrijden.waarom niet de b weg gebruiken met stoplichten om en om rijden?

  5. Audrey
    Audrey zegt:

    Als je elke dag met de auto naar Den Helder moet voor je werk is het kostenplaatje behoorlijk. En dat gaat de baas echt niet compenseren, heeft RWS daar wel aan gedacht? Het klootjesvolk is gewoon weer de klos🤨

    • Natuurlijk Schagen
      Natuurlijk Schagen zegt:

      Audrey je kunt ook met de trein en of fiets naar en van Den Helder.
      Je weet het nu maak goede afspraken en werk evt. gewoon thuis een paar dagen per week.
      Ook kun je op fietsafstand werk zoeken in de buurt waar je woont.

  6. Jos geerts
    Jos geerts zegt:

    Een verkeerde planning ga dicht na het camping seizoen! Na 1 nov. Zijn alle campings dicht. Dus geen herfst vakantie op Texel

  7. Dick
    Dick zegt:

    Den Helder is al jaren zo verschrikkelijk traag en besluiteloos inzake het oplossen van de verkeersproblematiek. Als de Ravelijnbrug ondertussen nou eens gebouwd zou zijn, dan was er een alternatieve route en zou de afsluiting van de Kooybrug niet tot een gigantisch verkeersinfarct leiden.
    Knopen doorhakken en dan doorpakken, dat is blijkbaar “een brug te ver” in de Helderse dorpspolitiek. Oftewel, een nieuw dieptepunt voor de Nieuwediepers. 🙂

  8. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    Er komt eigenlijk een nieuwe brug in de N99 als je ziet wat er allemaal wordt vernieuwd en vervangen. De oorspronkelijke brug was ontworpen voor een lager gebruikersgewicht. Het wegverkeer is in al die jaren veel zwaarder geworden. De nieuwe brug kan straks een hoger gewicht dragen.
    Een noodbrug zal hier niet passen in de lengte en breedte en zal veel duurder gaan worden. Ook de noodbrug kan voor het scheepvaart verkeer niet open en dicht.

  9. Bailey
    Bailey zegt:

    Lekker makkelijk van de heren van RWS. Het klootjesvolk, ondernemers en marine mensen zoeken het wel uit. Bedankt RWS.
    Waarom geen andere oplossing. Een noodbrug plaatsen, kan de te renovatie plaats vinden op de amper gebruikte Kooyhaven.
    Geen communicatie met gemeenten, ondernemers, marine. Gaat ook allemaal lekker makkelijk he met overheidsgeld. Bah RWS!

Reacties zijn gesloten.