“Zebrapad geen voetgangersoversteekplaats”
SCHAGEN – Door het ontbreken van de bijbehorende borden tellen de witte strepen van het ‘zebrapad’ op de Nieuwstraat mogelijk nog steeds niet als volwaardige voetgangersoversteekplaats.
Door alleen aanbrengen van witte strepen op het wegdek in de Nieuwstraat in Schagen is het nog geen Zebrapad-voetgangersoversteekplaats (VOP) volgens de Wegenverkeerswet, aldus een bezorgde inwoner, de heer Chih Chun Wang.
Bij de witte strepen op het wegdek hoort altijd ook het bijbehorende vierkante blauwwitte verkeersbord. Dit moet aan beide kanten zichtbaar volgens de regels geplaatst te zijn, meent de inwoner. Hij vraagt zich af of de witte aangebrachte strepen op het wegdek wel juridische status hebben. En of bijvoorbeeld automobilisten nu echt voorrang moeten verlenen aan voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen.
“De gemeente Schagen heeft door het niet plaatsen van het verkeersbord bij de witte strepen op het wegdek in de Nieuwstraat Schagen een mogelijk onveilige situatie gecreëerd, waardoor voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen alsnog in gevaar kunnen komen. Omdat voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen denken dat zij voorrang hebben”, waarschuwt de heer Wang.
Eerder werd een voorstel voor een gekleurd regenboog-zebrapad, dat symbool staat voor inclusiviteit, ontraden omdat dat ook geen juridische status heeft. Een verkeersdrempel werd jaren geleden vanwege de harddraverij met paarden als onwenselijk genoemd. Een verkeersdrempel is geen verplichting bij het plaatsen van de borden. Of de gemeenteraad opdracht gaat geven tot het plaatsen van de borden is nog onbekend.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Tijd om de binnenstad te transformeren tot een 30km-zone?
Dit bevordert veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid.
Lagere snelheden verminderen ongevallenrisico, stimuleren fiets- en voetgangersverkeer en verminderen geluidsoverlast.
Dit creëert een aantrekkelijke omgeving voor bewoners en bezoekers, met ruimte voor sociale interactie en groen. Samen bouwen we dan aan een duurzame toekomst voor onze (binnen)stad.
In 30 km gebieden en zones behoren geen zeebra’s. Daar moeten zoweinig mogelijk voorzieningen worden gecreëerd. Zo sober als mogelijk.
Dan geldt bestuurders van rechts gaan voor en voetgangers en fietsers zijn beschermd.