Evenement? 4 tips om meer tickets te verkopen
Nu de lockdowns door de coronacrisis officieel meer dan een jaar achter ons liggen, is het weer tijd ons te focussen op (lokale) evenementen zoals festivals en (zakelijke) events. Dit soort evenementen kunnen namelijk gewoon weer worden georganiseerd zonder enige restricties door het coronavirus.
Maar: misschien merk je als organisator dat de online ticket verkoop toch niet zo lekker loopt als je vooraf misschien gehoopt of verwacht had. Juist nu alles weer kan en mag, weten mensen soms niet waar ze voor moeten gaan. Er is namelijk ontzettend veel keuze. Kun je wel wat hulp gebruiken bij de ticketverkoop van je evenement? In dit artikel vind je enkele handige tips.
1. Zorg voor meer online zichtbaarheid van het event
Wat in ieder geval goed kan helpen om meer tickets te verkopen, is om online goed zichtbaar te zijn. In andere woorden: geef de online zichtbaarheid van je event een flinke boost. Dat kan op verschillende manieren. Duurt het nog lang voordat het evenement plaatsvindt dan kun je een SEO expert inhuren. Zo’n professional weet namelijk precies wat er moet gebeuren om jouw event hoog in Google te laten scoren.
Daarnaast is het mogelijk om te investeren in Google Ads; de betaalde versie van een hoger plekje krijgen in de zoekmachine. Dat kost je weliswaar wat geld, maar betekent wel dat je binnen no time knalt in Google. Waar het bij SEO nog even kan duren voordat dit het geval is, zie je bij Google Ads al heel gauw de resultaten van je investering. Kijk vooral goed naar wat voor jouw situatie financieel haalbaar is.
2. Zet giveaways op met (lokale) bekende mensen
Als verlengstuk van online zichtbaarheid kun je nog een stapje verder gaan. Op basis van de niche van je event is het bijvoorbeeld interessant om eens te kijken naar de mogelijkheden voor giveaways. Ben je van plan om een lokaal event in Schagen te organiseren of betreft het een landelijk evenement? Dat is belangrijk om te weten, want er zit nogal wat verschil in hoe je zo’n event gaat promoten.
In beide gevallen kun je in ieder geval een samenwerking aangaan met bekende (lokale) mensen, zoals influencers of sporters. Wie weet willen ze, misschien voor een bepaald bedrag, wel reclame maken voor je evenement. Daarbij zijn zij wellicht enorm geschikt om kaartjes weg te geven aan hun volgers en publiek. Doe eens navraag in je netwerk om te kijken wie er wel of niet te porren is hiervoor.
3. Probeer bezoekers tactisch te verleiden tot kopen
Natuurlijk moet je nog wel wat meer stappen ondernemen dan alleen zichtbaar zijn op het internet en sociale media. Mensen moeten zich immers wel alsnog aangetrokken voelen tot een advertentie, giveaway of tekst over je evenement. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je bezoekers moet verleiden om teksten te verkopen. Hierbij moet je je echt gaan opstellen als de verkoper; jij wil immers van de tickets af én je wil een goed gevuld evenement organiseren.
Online kun je hier veel inspiratie voor vinden met pakkende teksten waarbij mensen worden getrokken naar je website en/of advertentie. Houd de mensen bijvoorbeeld op de hoogte van hoe goed de verkoop loopt en speel daarop in. Wist je dat mensen eerder geneigd zijn om een ticket te kopen wanneer ze weten dat er nog maar een paar tickets beschikbaar zijn? Je hoeft hierbij natuurlijk niet te liegen over het aantal beschikbare tickets maar je kunt de tekst wel goed aandikken.
4. Maak ook gebruik van aftersales bij event
Waar je tot slot goed gebruik van moet maken is aftersales. Dat geldt in ieder geval wanneer je een terugkerend evenement organiseert. Grote festivals doen dit bijvoorbeeld regelmatig door bezoekers na het festival een aantrekkelijke korting aan te bieden voor de volgende editie. Wanneer zo’n event meer dan geslaagd is, zul je zien dat dit hartstikke goed werkt. Nederlanders blijven toch Nederlanders en willen maar wat graag korting pakken als dat kan.
Deze mensen kun je eveneens nog een keer bereiken wanneer ze in je bezoekerssysteem staan. Vraag kopers van tickets bijvoorbeeld om zich aan te melden voor de nieuwsbrief om ze te kunnen benaderen voor een volgend evenement. Dit soort marketing doet meer dan je misschien had gedacht. Wat ook goed helpt, is het inhuren van een fotograaf en videomaker op de dag van je event. Mooie beelden en gezellige sfeerplaatjes zorgen voor een boost voor de online ticket verkoop van je volgende evenement.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal