De Markt in Schagen autovrij?
SCHAGEN – De politiek in Schagen buigt zich over het verkeersplan waarin de Markt een grote rol speelt.
Moet de Markt autoluw worden, in het weekend deels worden afgesloten of moet de Markt autovrij worden. De politiek, horeca en ondernemers zijn er nog lang niet uit, maar wat vinden de inwoners van Schagen ervan.
Cameraman Vincent Clemens en Kitty Mertz gingen donderdag de goederenmarkt op om voor het televisieprogramma Straatpraat aan de bezoekers van de markt te vragen of de Markt rond de kerk autovrij moet worden.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Maak het voor eens en altijd duidelijk.
Omdat veel spullen nu via het internet worden besteld derft de winkeliers hierdoor veel inkomsten. Schagen moet daarom een echte winkelstad worden wat veel plezier geeft. Dan komen de mensen echt wel in het centrum en zoeken de gezelligheid op en kopen bij de winkeliers. Ze kunnen het product immers gelijk passen en betalen dan ook geen (bezorg) verzendkosten, etc. Het stadscentrum moet gewoon erg veilig worden. Die vrachtauto en auto past hier dan niet
Als het aan mij ligt zou heel Schagen zoveel als mogelijk bord loos (met uitzondering van de straatnaamborden) moeten zijn. Elk bord kost immers geld, tijd en onderhoud. Elk bord hangt aan (fles of lichtmast) palen en het extra onderhoud kost geld en geboden worden toch vaak niet opgevolgd.
Overall waar auto’s niet zijn gewenst een fysieke blokkade door fysieke inrichting, een (beweegbare) verkeerspaal. .
Uitgaan van de basis regel in het verkeer: “Bestuurders van rechts gaan voor. Dus weg met al die voorrangsregels. De voorrangsregels zorgen voor te snel rijdend verkeer.
Heel het centrum van Schagen inrichten met één richtingsverkeer voor motorvoertuigen. Dan kun je toch toe met smalle straten en heel veel ruimte voor de fiets en voetgangers. Veel van die vrije ruimte benutten voor fietsstallingen dicht bij de winkels en bestemmingen van de fietser. Denk hier ook aan elektrische laadpalen voor fiets en scootmobiel. Daar waar veel fietsen worden gestolen cameratoezicht hierop. Dan kan teruggekeken worden wie het één en ander doet.
De maximale rijsnelheid in de gehele kom van Schagen (centrum) max 30 Km
Het parkeren zoveel mogelijk buiten het centrum gratis en binnen de ring (Zuiderweg, N245, N248, N241) niet parkeren op de openbare weg. Dan blijft de weg vrij van geparkeerde voertuigen die de weg blokkeert. Het parkeren alleen op eigen terrein en dus niet meer op de openbare weg. Het parkeren op de openbare weg middels vergunning parkeren. Dus met toestemming van de gemeente.
Electrische laadpalen op eigen terrein. Daar waar deze op de openbare parkeerplekken zijn een maximale zone tijd instellen om daar te laden en parkeren (maximaal 3 uur). Dan kunnen ook andere elektrische voertuigen hier gebruik van maken.
Kijk naar de toekomst en begin vandaag.