Column: de kustbus legt het loodje
De kustbus komt niet meer. Schagen en Den Helder willen niet betalen nu Connexxion de bus in de ban heeft gedaan. Zo diep gaat de liefde ook niet bij onze gemeentebestuurders, die altijd hoog opgaven over de bus. Nu het aankomt om de portemonnee te trekken, geven beide gemeenten niet thuis. Den Helder had al eerder aangegeven niet te willen investeren in de bus. Nu geeft Schagen er ook de brui aan. Zo belangrijk zijn die toeristen nou ook weer niet.
In 2018 en 2019 waren er bijna 7.000 reizigers die gebruik maakten van de kustbus, laat de gemeente Schagen weten. De cijfers laten zien dat er vooral gebruik werd gemaakt van deze lijn voor een reis vanaf of naar Den Helder. In 2020 waren er maatregelen voorzien vanuit Connexxion om de kustbus aantrekkelijker te maken met prijsacties en betere promotie.
Het aantal reizigers bleef in 2020 steken op ongeveer 2.500. Corona was de oorzaak. Niet helemaal. Het werd te duur. Een echtpaar met twee oudere kinderen was opeens 36 euro kwijt. Dat was in 2018 nog acht euro. De ritten zijn te duur gemaakt. Dan is het raar om te zeggen dat de bus niet loopt. Dus stopt Connexxion nu helemaal met de lijn.
In 2008 is de kustbus in het leven geroepen en toen is er een licentie voor tien jaar afgegeven. Touringcarbedrijf Rasch uit Hippolytushoef zette de eerste bussen in en later namen Hippo Reizen en Peereboom uit West-Friesland het vervoer over. De bus reed in Sint Maartenszee langs pleisterplaatsen als De Goudvis en De Lepelaar en in Callantsoog langs het Zwanenwater. Daar stapten de toeristen massaal in.
Vorig jaar kwam er de klad in door corona en de hoge ritprijs. Wellicht dat aankomende zomer het toerisme weer mag. Eindelijk mogen we weer naar het strand en dus is te verwachten dat door de herwonnen vrijheden mensen massaal eropuit gaan. De kustbus krijgt het drukker dan ooit tevoren. Maar dat gaat niet gebeuren. De bus is geschrapt en komt niet terug, al zegt Connexxion van wel.
Ook de gemeente Schagen en Den Helder laten het afweten. Ze zien er geen brood in. De kustbus (zes weken) kost netto 48 duizend euro. Dit gat moet gedicht worden. Schagen de helft en Den Helder de helft. Veel? Voor het toerisme?
Connexxion hield een uitvraag binnen OFS, de ondernemersclub van Schagen. Resultaat: een grote meerderheid is voor behoud van de kustbus, zij zien hier een taak voor de gemeente (waarbij vaak wordt gezegd dat de verhoogde toeristenbelasting een financieringsbron zou moeten zijn). Anderen zien de bus als duurzaam alternatief voor de auto. Ze zijn bang voor verlies van toerisme en onderstrepen het belang van de kustbus voor de specifieke doelgroep (lees: ouderen) die hier komt voor de rust, ruimte en natuur.
De kustbus bleek ook een aanwinst voor het openbaar vervoer als alternatief voor de vele geschrapte buslijnen in de Noordkop. De gemeente zegt in een reactie dat ze wel degelijk ziet dat er een bepaalde vraag leeft en dat de bereikbaarheid van de kustdorpen onder druk komt te staan. Daarom zegt ze zich hard te maken voor betere busverbindingen tussen Schagen en de kustdorpen. Ook gaat ze de mobipunten inzetten en zullen de fiets- en wandelpaden naar en langs de kust verbeterd worden en er moet voldoende parkeermogelijkheid zijn.
De wens voor betere busverbindingen lijkt mij niet realistisch. We weten dat Connexxion bij elke concessie buslijnen laat vervallen of inkort. Schagen wil zich niet wil inlaten met het openbaar busvervoer. Ze vindt dit riskant en ziet dit niet als één van haar kerntaken.
Het is te hopen dat de provincie Noord-Holland er anders over denkt en met een oplossing komt.
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal