Column: Thorbeckestraat soap houdt maar niet op

De Thorbeckestraatsoap is nog niet ten einde. Nu komt het college met een plan  om een camera met kentekenherkenning op te hangen in de straat. Anders gaat het te lang duren. Vrachtauto’s blijven door de straat rijden, blijkbaar niet gehinderd door de Hermandad, zorgen voor onveilige situaties en richten schade aan aan geparkeerde personenauto’s. Regelmatig kan deze schade ook niet op de dader verhaald worden, omdat deze doorgereden is.

Ook voelen fietsers zich vaak niet veilig, doordat zij in de verdrukking komen. Zij fietsen daarom regelmatig over het trottoir. Het geduld van de bewoners houdt op. Dat kun je hen niet kwalijk nemen. Immers, de gemeente heeft toegezegd dat het leed zou verdwijnen door het invoeren van éénrichtingsverkeer van zuid naar noord in deze straat. Er ligt een verkeersbesluit van april dit jaar om dit te regelen, maar tot op de dag van vandaag is er niets veranderd. 

Sinds juni 2015 geldt er een vrachtwagenverbod in de Thorbeckestraat. Niettemin zijn weinig chauffeurs die zich hieraan houden.  Uit een verkeerstelling, december vorig jaar, blijkt dat er gemiddeld 28 vrachtwagens per dag langer dan 7 meter door de Thorbeckestraat rijden.

In oktober 2019 reden er gemiddeld 19 vrachtwagens per dag door de Thorbeckestraat en in september 2017 gemiddeld 47 stuks per dag. Ondanks maatregelen zoals het versmallen van de rijbaan (2011) en een inrijverbod voor vrachtauto’s langer dan 8 meter, denderen die wagens nog steeds elke dag door deze straat.

Nu pas komt het college met het plan om een ANPR-camera op te hangen. Waar precies? Op de hoek Thorbeckestraat/Nieuwe Laagzijde omdat het meeste vrachtverkeer van zuid naar noord door de straat rijdt. Wagens van de brandweer en de vuilniswagen krijgen een ontheffing. Goede ontwikkeling?

De bewoners zullen er wel blij mee zijn, maar het Openbaar Ministerie moet nog wel zijn goedkeuring geven en het is de vraag of deze er komt. Wie gaat de foto’s bekijken? Wie gaat de Pv’s uitschrijven? Wie gaat de boetes uitdelen? Gaat de politie dit doen of het Openbaar Ministerie of de gemeente? Hoe dan ook, het college denkt dat het hele traject van aanvraag tot toestemming ca. vier maanden zal duren.

De gemeente heeft het zichzelf moeilijk gemaakt door de Oosterstraat te betrekken bij het zoeken naar een oplossing voor  de Thorbeckestraat. De Oosterstraat wordt opengesteld voor alle verkeer van noord naar zuid. Om een beetje ruimte te scheppen wordt de rijbaan verbreed naar 3,85 meter. Een leek kan al zien dat de Oosterstraat voor autoverkeer niet geschikt is en nog minder voor vrachtwagens.

Er komt wel een verbodsbord te hangen voor vrachtauto’s, maar we weten uit ervaring dat vrachtwagenchauffeurs zich hier massaal niet aan houden. Bewoners van deze straat zijn in bezwaar gegaan tegen het verkeersbesluit dat e.e.a. moet regelen. Ze zijn wellicht van plan tot de Raad van State te procederen. De bewoners van de Thorbeckestraat willen nu een oplossing en deze komt in de vorm van een camera.

Je vraagt je af waarom de gemeente niet eerder met het plan is gekomen om een camera op te hangen. De zwakte van het betoog van de gemeente is dat er niet genoeg gehandhaafd wordt. De chauffeurs hebben niets te vrezen. Ze kiezen de kortste route naar het winkelcentrum aan de Langestraat. Dit wordt anders als het boetes gaat regenen. Geen nood, want zo zegt de gemeente “aan de noordzijde van Schagen zijn echter goede aan- en afvoerroutes van en naar het centrum aangelegd.”

De tragedie gaat voorlopig door: het openbaar ministerie moet willen meewerken en ondertussen gaat de bezwarenprocedure tegen de maatregelen voor de Oosterstraat tot sint-juttemis door.

Eugeen Hoekstra

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):