Gemeente ruimt graven waarvan grafrecht verlopen is

In de afgelopen jaren werden wij regelmatig aangesproken over het slechte onderhoud van graven. Dat bleek vaak te gaan om graven waarvan het grafrecht verlopen was en de nabestaanden geen onderhoud meer uitvoerden. Het onkruid groeide er uitbundig en de onkruidzaden verspreidden zich over de begraafplaats. Nadat de gemeenteraad de kostendekkendheid van de begraafplaatsen heeft losgelaten, zoekt het college naar mogelijkheden om de kosten van de begraafplaatsen te verlagen. Het bovengronds ruimen van graven waarvan het grafrecht al vele jaren is verlopen is zo’n mogelijkheid.

Vanaf 2016 ruimen wij bovengronds alle graven waarvan het grafrecht verlopen is en de nabestaanden afstand van het graf hebben gedaan. “We maken in de komende jaren een inhaalslag voor graven waarvan het grafrecht al voor 2016 verlopen was. Om nabestaanden de kans te geven om het grafrecht alsnog te verlengen hebben we gedurende een jaar bordjes bij de betreffende graven geplaatst,” licht burgemeester Marjan Van Kampen toe.

Start werkzaamheden

Deze zomer starten wij met bovengronds ruimen op de begraafplaatsen in Krabbendam en in Sint Maarten. Begin 2021 volgt begraafplaats Waarland. Binnen drie jaar zijn alle begraafplaatsen gedaan. Bij het ruimen verwijderen wij de grafmonumenten en de beplanting op en nabij het graf. Al met al verwachten we dat door de werkzaamheden de uitstraling van de begraafplaats flink verbetert en dat de begraafplaats gemakkelijker te onderhouden is. Vervolgens zijn deze graven weer beschikbaar om uitgegeven te worden.

Cultuurhistorische graven

Een flink aantal graven blijft behouden zolang de begraafplaats blijft bestaan, zoals cultuurhistorisch waardevolle graven die op de door het college vastgestelde lijst staan en koopgraven waarvan grafrecht voor onbepaalde tijd is afgekocht. Zolang vrijwilligers het historisch grafveld (oudste gedeelte) op de begraafplaats onderhouden ruimt de gemeente niet. Een mooi voorbeeld is te zien op begraafplaats Waarland. Hier verzorgt een enthousiaste groep vrijwilligers op een zeer hoge kwaliteit het onderhoud. Mensen die ook als vrijwilliger aan de slag willen op een gemeentelijke begraafplaats kunnen contact opnemen met ons via het algemene telefoonnummer (0224) 210 400.

Altijd melden!

Ten slotte vragen wij nabestaanden van rechthebbenden zich te melden als de rechthebbende is overleden. Doe dit binnen een jaar na het overlijden van de rechthebbende. Wij maken vaak mee dat nabestaanden dat vergeten te doen. Wij weten dan niet wie de rechthebbende van het graf is en plaats voorafgaand aan het verstrijken van de graftermijn een bordje. Om op die manier alsnog in contact te komen met de nabestaanden.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):