Brede aanpak Incluzio
Er wordt veel gesproken en geschreven over Incluzio. Dat bedrijf is dan ook verantwoordelijk voor een deel van de zorg in Hollands Kroon. Goede zorg is cruciaal voor de gezondheid en het welbevinden van de Hollands Kroner. En daar zijn we ons allemaal van bewust. De wethouder Sociaal Domein is heel blij met het werk van Incluzio en de meerderheid van de gemeenteraad ook. Is dat eigenlijk wel terecht? Want er zijn al langere tijd signalen vanuit de samenleving die wijzen op een bedrijf dat in de zorgverlening tekortschiet en daarbij steken laat vallen. Om meer over Incluzio te weten te komen ging ik op bezoek bij bestuurder Peter de Visser.
De Visser is algemeen directeur van Incluzio BV, dat een onderdeel is van moederbedrijf Facilicom BV. Ik spreek hem in een eenvoudig kantoor op een leeg ogend industrieterrein in Wieringerwerf. Geen hoogpolig tapijt en dure meubelen. Geen arrogante bestuurder. In een informele sfeer spreken we over het bedrijf waar hij voor werkt.
Hoe denkt De Visser eigenlijk over de huidige participatiesamenleving? Dat is volgens hem een politieke keuze, waaraan een democratisch proces is voorafgegaan. Wel vindt hij dat de vroegere verzorgingsstaat ‘verstikkend’ was. Participatie betekent voor hem dat een ieder wel iets te bieden heeft en iedereen mogelijkheden heeft. Hij is ervan overtuigd dat elk mens ertoe doet en van betekenis is.
Solidair?
Komt de solidariteit niet in het gedrang door de participatiemaatschappij? Solidariteit ziet De Visser als de mate waarin men iets voor anderen doet. Hij wijst op de vroegere zuilensamenleving waarbinnen zich het sociale leven in eigen (ideologische) kring afspeelde en men ondersteuning binnen diezelfde kring kreeg. Tegenwoordig spelen online-communities een grote rol bij de vorming van collectiviteiten en is het sociale leven minder plaats- en wijk gebonden dan dat het destijds was.
Zijn de Wmo- en Jeugdzorg goedkoper geworden sinds Incluzio in Hollands Kroon werkzaam is? De Visser kan dat niet beamen, maar weet wel te melden dat de kosten van de zorg in Hollands Kroon binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen zijn gebleven. Dat zegt hij met enige trots, want gemeentes als Den Helder en Schagen is dat niet gelukt, evenals veel andere Nederlandse gemeentes.
Als een inwoner van Hollands Kroon zich bij de gemeente meldt met een hulpvraag, wordt hij verwezen naar Incluzio. In eerste instantie bekijkt een wijkteam welke hulp er nodig is en schakelt daarbij zo nodig andere zorgaanbieders in. Een hulpvrager kan kiezen voor zorg in natura of een persoonsgebonden budget. Voordat een ‘pgb’ in zicht komt wordt onderzocht of de zorgvrager wel in staat is om zijn budget adequaat te beheren. Bovendien moet de zorgvrager aan het wijkteam uitleggen waarom hij een pgb wil. Daartoe moet hij een ‘persoonlijk plan’ opstellen. De zorgvrager moet voldoende communicatieve en schriftelijke vaardigheden hebben om met succes een pgb te kunnen beheren. Daarnaast wordt geëist dat men zogenaamde ‘doeltreffende ondersteuning’ inkoopt. Dat is zorg die erop gericht is zelfstandig(er) te kunnen functioneren. Het wijkteam heeft tijdens de eventuele inzet van een pgb een controlerende en evaluerende rol.
Snelle beschikbaarheid en -toegankelijkheid van hulp acht De Visser cruciaal voor goede zorg. Incluzio werkt daartoe met het door de gemeente Hollands Kroon ingevoerde Click-Call-Face principe. Een hulpvrager stuurt een berichtje via de website of belt met Incluzio. Op basis van de hulpvraag gaat een medewerker in gesprek met de potentiële cliënt.
Brede aanpak
Veelal wordt een vaste medewerker gekoppeld aan een hulpvraag. In de zorg wordt dat een persoonlijk begeleider genoemd. Iedere keer een ander werkt verwarrend voor de cliënt. De Visser benadrukt dat de medewerkers zich zo weinig mogelijk met administratieve handelingen moeten bezighouden. Administratie, waaronder het invullen van formulieren, leidt alleen maar af van waar het om draait: het contact met mensen die ondersteuning nodig hebben. Een groot deel van hun tijd zijn de medewerkers dan ook beschikbaar voor rechtstreekse begeleiding van cliënten. Deze medewerkers zijn minimaal HBO geschoold en volgens De Visser goed berekend op hun taak, waarbij vooral adequate communicatie onontbeerlijk is.
“Onze medewerkers moeten zoveel mogelijk bij de mensen zijn. Niet op kantoor,” zegt De Visser op besliste toon. De medewerkers houden bijvoorbeeld spreekuur op vaste plekken in de kernen van Hollands Kroon. Ook komen ze bij mensen thuis om te praten.
Wordt vervolgd.
Kees Zwaan
(Foto: Peter de Visser – Incluzio)
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal