Column: Albert Heijn is akkoord, nu Lidl nog
Het hoofdkantoor van Albert Heijn heeft het bevestigd. De supermarktvestiging van Albert Heijn in het Makado Centrum gaat definitief verhuizen naar een nieuwe ruimte aan de noordkant van het winkelcentrum. Nu dit probleem is opgelost, kan het niet lang meer duren dat Lidl ook zijn fiat geeft aan een super in de stad Schagen.
Wethouder Jelle Beemsterboer zei eind augustus dat er een doorbraak in zicht is. Hij toonde zich toen optimistisch over een alternatieve supermarktlocatie. Bijna iedereen denkt dat Lidl ook in het Makadocentrum komt. Nu Albert Heijn flink opschuift komt er ruimte vrij.
Beemsterboer is best tevreden over de gesprekken met de directie van Lidl. Maar zodra hij vaste voet zet in Schagen komt er op het gemeentehuis weer een mail binnen van Lidl met vragen. Dan heeft de twijfel weer  toegeslagen en zo tikt de klok maar door. Â
Albert Heijn wordt een stuk groter (1200 naar 2264 vierkante meter), maar een XL-super wordt het niet. Dat laatste is bijzonder jammer omdat Albert Heijn XL een groot assortiment aan foodproducten heeft en ook veel non-food producten. Albert Heijn in het Makado blijft relatief een kleintje.
Toch is het met Lidl nog geen gelopen race. Beemsterboer zegt bij herhaling dat de rechtszaak tegen de gemeente over de locatie aan de Zuiderweg nog niet van tafel is.
Het geding hangt als het zwaard van Damocles  dreigend boven het gemeentehuis.  Bevallen de alternatieve locaties niet, dan zal Lidl zeker zijn gelijk halen bij de rechter. Over die locaties wordt al geruime tijd gespeculeerd.
Zo wordt de zieltogende DeKamarkt in dit verband genoemd, maar ook de groenstrook voor de basisschool De Ark en zelfs de kop van de recreatiehaven. Realistisch lijken mij deze locaties niet. Kortom, het Makado Centrum ligt mijns inziens meer voor de hand. Maar van die kant wordt er gezwegen: een broedende kip moet je niet storen. Als het lukt is het Makado een stuk van zijn leegstand kwijt.
Sommigen vragen zich af waarom supermarkten per se in het stadscentrum van de gemeente moeten. De gedachte hierachter is de wens van een compact winkelgebied. Maar supermarkten zijn geen winkels. maar levensmiddelenzaken, waar je snel je boodschappen doet en vooral snel weer weg bent. Supermarkten dragen naar mijn mening op geen enkele manier bij aan de gezelligheidsbeleving die zo kenmerkend is voor een fraaie winkelstraat.
In de retailvisie Kop van Noord-Holland  wordt ingegaan op de toekomst van de winkelcentra in de regio. In de gemeente Schagen staat 7313 vierkante meter winkeloppervlak leeg, het grootste deel op het bedrijventerrein De Witte Paal. Daarin staat dat in de behoefte aan retail het koopgedrag van mensen fundamenteel aan het veranderen is.
Mensen weten steeds beter waar wat en tegen welke prijs iets te koop is, en ze zijn steeds minder gebonden (en trouw) aan het ‘eigen’ winkelcentrum om de hoek. Het klassieke oriëntatiegedrag verandert: men koopt ‘verder weg’. Dit is ook waar: hoe meer men investeert in het aantrekkelijk maken van het winkelgebied in Schagen, hoe schadelijker dit wordt voor de winkels in de dorpen. Neemt niet weg dat Lidl in de stad Schagen welkom is. Â
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal