Column: Na zeven maanden nog geen aangepaste fiets

Het onderwerp werd breed uit de doeken gedaan door het Tv-programma Kassa van twee weken geleden.  De studio zat vol met rolstoelers met allerlei klachten over de service van leveranciers van hulpmiddelen.

Eén van de studiogasten was Nick. Hij vertelde dat hij na een ongeluk een andere rolstoel nodig had, maar de levering hiervan duurde ontzettend lang. Hij maakte zich ernstig zorgen of hij zijn rolstoel door de reparatie niet eindeloos lang zou moeten missen.

Joyce verhuisde van Lelystad en Dronten en moest de op haar maat gemaakte speciale fiets inleveren.  Zij vroeg via de gemeente Dronten een aangepaste fiets aan bij de nieuwe leverancier. Na zeven maanden mailen, bellen, wachten heeft ze de fiets nog steeds niets.

Welzorg Nederland was ook uitgenodigd door Kassa maar ook zij liet het afweten. Welzorg, een grote landelijke hulpmiddelenorganisatie, heeft van de vier gemeenten in de Noordkop de opdracht gekregen om in deze regio de hulpmiddelenzorg op zich te nemen. In een reactie aan Kassa schrijft Welzorg dat ‘nog niet alle verhuizingen vlekkeloos verlopen. Daar werken we hard aan.’

De gemeente Schagen is kortgeleden in zee gegaan met Welzorg Nederland. Uit een brief valt op te maken dat de overgang van het Hulpmiddelencentrum aan de Lange Loop naar Welzorg gaat met horten en stoten gaat. Dit zijn volgens de gemeente Schagen de feiten: “De voortgang van het implementatietraject werd bemoeilijkt door aanhoudende organisatorische problemen binnen Hulpmiddelencentrum. Er is een forse achterstand geconstateerd. Hulpmiddelencentrum heeft aangegeven alle lopende zaken uiterlijk november af te wikkelen. Vanwege de achterstanden start Welzorg met een grotere hoeveelheid opdrachten dan verwacht. Dit zal in de eerste maanden invloed hebben op de overeengekomen doorlooptijden. Het belang van de cliënt staat hierbij voorop.”

Verscheidene gemeenten in Overijssel hebben eind 2018 gebroken met Welzorg. Het regende klachten over de service. Welzorg heeft beterschap beloofd. Eerst zien en dan geloven. 

Uit een enquête door Kassa, die bijna achthonderd reacties opleverde, blijkt dat er problemen zijn door gebrek aan maatwerk (61 procent), slechte bereikbaarheid van de klantenservice (41 procent) en lange wachttijden en levertijden (87 procent. 

In de studio was ook de Nationale Ombudsman. Maar de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) was niet komen opdagen. In een schriftelijke verklaring zegt de koepel dat er gewerkt wordt aan een verbeteragenda met zorgverzekeraars, zorgkantoren, hulpmiddelenleveranciers en het ministerie VWS. 

Op verzoek van minister de Jonge is een Actieteam gevormd waarin naast de genoemde partijen ook de brancheorganisatie van de hulpmiddelenleveranciers, en Iederin zitting hebben. Dit team onderzoekt oude en nieuwe klachten en probeert met oplossingen te komen. Dit is in ieder geval een goede start.

De klachten over hulpmiddelen vallen samen met klachten over de kwaliteit van de zorg en de bureaucratie in ons land. Terwijl de economie floreert als nooit tevoren en bedrijven grote winsten maken en de rijksoverheid enorme belastinginkomsten incasseert ligt de publieke sector op zijn gat. Die tweedeling is immens. Het wachten is op de volgende economische crisis. Het eerste dat dan gebeurt is dat de publieke armoede nog groter wordt.  

Eugeen Hoekstra

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):