Column: De 60+ bus had zo maar kunnen verdwijnen
Vervoerder Connexxion zou onderzoeken of een bundeling van het openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer in de gemeente Schagen mogelijk is. Dit naar aanleiding van een door de Staten breed aangenomen initiatiefvoorstel van CDA en PvdA. De proef moet uitwijzen of deze bundeling leidt tot meer efficiëntie, minder kosten en milieubelasting. De 60-plus bus kan best opgaan in een vervoerssysteem. Had gekund.Â
Connexxion vindt intussen dat het prima gaat met het vervoer in Schagen. Wat daar gebeurt moet je koesteren, vindt het busbedrijf. En dus is de pilot al van tafel voordat het onderzoek goed op dreef was. Â
Aanleiding was het initiatiefvoorstel van Nico Papineau Salm (PvdA Noord-Holland) en Dennis Heijnen ( CDA Noord-Holland) dat beide op 18 december 2017 hadden ingediend in de Statenvergadering. Het voorstel kreeg veel bijval en werd dus aangenomen.
Wat stond er in het voorstel? Dat op werkdagen in de gemeente Schagen meerdere busjes nu los van elkaar mensen vervoeren. Dat kan efficiënter geregeld worden om zo kosten te sparen en de milieubelasting te doen afnemen.
Wat naar mijn mening niet goed gaat is het vervoer tijdens de zon- en feestdagen. Mensen lopen tegen het probleem aan dat de meeste  buurtbussen op deze dagen niet rijden. Maar dit stond niet in dat voorstel.
Beide indieners constateerden dat er veel organisaties zijn die zich bemoeien met het vervoer in Schagen. Ze doen allemaal hetzelfde: opstellen van de roosters en het inplannen van de passagiers die zich gemeld hebben.
En zo rijden op een dag verschillende busjes los van elkaar door de gemeente. Niet echt handig. Ook zagen de indieners dat het doelgroepenvervoer apart staat naast het reguliere openbare vervoer. Twee aparte werelden naast elkaar. De roep is of dit niet op een andere, efficiëntere manier geregeld kan worden.
Ze hebben wel een beetje gelijk. Wat rijdt er al niet? De Makado bus, Seniorenbus, 65plusbus,Graag Gedaan, buurtbussen, bus van woonzorggroep Samen, de Rode Kruis bus, busjes Leerlingenvervoer, Wmo-vervoer met taxi’s en de bus van het sociale werkvoorziening Noorderkwartier. Dit kan beter en slimmer dachten beide indieners.
Maar zijn er zoveel klachten van reizigers over het vervoer in Schagen? Dat ze vinden dat het echt anders moet. Dat deze vervoersvormen gebundeld moeten worden en onder één regie moeten komen? Â
Zover ik weet is er geen onderzoek hiernaar gehouden. En dus weten we niet hoe zij het vervoer hier ervaren. En wat denken de vervoerders zelf over het idee om op te gaan in een sociaal vervoerssysteem. Er is ooit hiernaar indringend naar gevraagd?
Samenwerken blijkt moeilijk te zijn: het idee om een centraal telefoonnummer in te voeren voor alle vervoersinstanties is niet van de grond gekomen. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Of dat erg is? Ik heb nooit klachten gehoord.
De Wmo-Adviesraad schreef op 11 maart 2018 dat ze best wel een advies wil geven over de transitie maar niet eerder dan dat de gemeente een oriënterend onderzoek heeft uitgevoerd naar de wenselijkheid hiervan.
Dat er ook een nulmeting is gehouden van de huidige tevredenheid: wie komen er op achterstand en wie gaan erop vooruit. De lezer begrijpt dat dit onderzoek nooit is gehouden. Â
En zo sterft een initiatief een zachte dood in de modderige klei van Schagen. Niemand ziet het nut er van in. Connexxion vindt het prima zo. De gemeente ook. Intussen kampen de buurtbussen met een tekort aan chauffeurs. De oude garde neemt afscheid en opvolgers zijn dun bezaaid.Â
Het werkelijke probleem is de toekomst: de toekomstbestendigheid van het vrijwilligersvervoer in onze contreien. Dat ziet er niet goed uit. Wie in ons gebied wil wonen heeft een rijbewijs nodig. De oplossing: de deelauto in de buurt.
Eugeen HoekstraÂ
Â
Â
Â
Â
Â
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal