Column: Komt dat station er nog?
Het stond in de Schager courant van 14 februari 2005: ‘’Schapen grazen rustig in een weiland bij de Hoge Brug in Waarland. Volgens de Partij van de Arbeid zouden ze ’op termijn’ plaats moeten maken voor een treinstation. De bevolking zit er niet op te wachten, meldde burgemeester Enno Brommer van Harenkarspel toen.’’ Al in 1951 werd in de gemeenteraad gesproken over een station in Waarland.
Veertien jaar later en het station is er nog steeds niet. Wel is de discussie terug en ook nu weten we niet of de inwoners van Waarland er nu anders over zijn gaan denken. Het lijkt er op van wel.
Ook nu is het de PvdA weer en nu in de persoon van Marjan Leijen die het onderwerp opnieuw op de agenda heeft gezet. Wethouder Jelle Beemsterboer gaat uitzoeken of het idee kans van slagen heeft bij ProRail.
Het initiatief van Marjan Leijen kreeg ook weerklank in de raad van Hollands Kroon. Ook hier speelde het gebrek aan goed openbaar vervoer in de Noordkop een grote rol in de discussie. Met een extra station zou het probleem minder groot zijn.
Echter het probleem in de Noordkop is vooral het ondermaatse busvervoer. Flex- en buurtbussen moeten de gaten dichten. De provincie is niet ontevreden over hoe het gaat in ons gebied. Wij weten beter. Maar blijven rijden met lege bussen is ook niet te doen.
Er loopt al een tijd een pilot om het busvervoer om te zetten in een sociaal vervoerssysteem. De proef moet uitwijzen of de bundeling van bestaande vervoersvormen (leerlingenvervoer, Wmo-vervoer, 60+ bus, belbus, taxi’s en Graag Gedaan) leidt tot meer efficiëntie, minder kosten en milieubelasting.
De pilot zou een oplossing kunnen vormen voor een probleem waar veel kleine kernen nu mee worstelen: de slechte bereikbaarheid. De planning was dat afgelopen najaar een concreet plan op tafel zou liggen. Geduld is een schone zaak.
Uit de gemeenteraad van Den Helder kwamen andere signalen. Een extra station maakt de treinreis tussen Den Helder en Alkmaar langer. Daar zit geen reiziger op te wachten. En dus pleiten PvdA’ers Pieter Blank (fractievoorzitter Den Helder) en Aukelien Jellema (Statenlid) niet voor een station erbij maar voor verdubbeling van het spoor tussen Den Helder en Schagen.
Behalve de intercitytreinen kan dan ook de sprinter op deze lijn gaan rijden. Meer treinen betekent meer reizigers, zeggen ze in Den Helder. Aanbod schept de behoefte. Zien we overal. Dus waarom niet voor de trein.
De combinatie van beide plannen, te weten het verbeteren van het busvervoer in de Kop en zorgen dat er meer treinen kunnen rijden, (daarvan profiteren ook ‘onze’ forenzen) lijkt mij waard om ze met volle kracht na te streven.
Inmiddels weten we dat ProRail en NS werken aan een nieuwe dienstregeling tot 2030. Het “zogeheten spoorboekloos” rijden wordt de komende jaren ook ingevoerd op de lijn Amsterdam-Alkmaar. Ook zal het aantal treinen naar Den Helder verdubbelen naar een kwartierdienst. We worden op onze wenken bediend. Of niet soms?
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal