Column: Hotel Marijke…

“Hotel Marijke. Kom eens vrijblijvend een kijkje nemen in ons 5 sterren hotel!”, zo luidt de uitnodigende tekst op het kleurenfoldertje van een hotel ergens in het midden van ons land.

Al bladerend kom ik nog meer wervende teksten tegen:

Onder het kopje ‘Voorstellen’ komen de eigenaren van het hotel aan het woord, die uitleggen dat het eigenlijk niet is opgericht, maar 25 jaar geleden is ontstaan en geworden tot wat het nu is; ‘een bedrijf met zorgzame en vakbekwame medewerkers.’

Je kunt het hotel ook eerst bezichtigen, vermeldt de folder verder.
“Kom gerust een kijkje nemen in ons hotel. Zo krijgt u de juiste indruk hoe uw vakantie eruit ziet.”

“Er zijn twee afdelingen, één met een buitenverblijf op het zuiden, waar onze gasten lekker van het zonnetje kunnen genieten. Normaal gesproken verblijft u in een gezamenlijke kamer van ons hotel. Deze is ruim en gezellig huiselijk ingericht.

Maar als u een kamertje voor zichzelf wilt, kan dat natuurlijk ook.
Deze zijn voorzien van alle comfort, zoals verwarming en airconditioning.”

En verder:
“Onze gasten beschikken 24 uur per dag over vers water en eten en er zijn verschillende keuzemenu’s; ook dieetvoeding behoort tot de mogelijkheden.”
“Er is in ons hotel continu licht klassieke muziek te horen, wat gezellig is en een ontspannen gevoel geeft.”

De tweede afdeling is voor een andere doelgroep bestemd.
“Deze is meer voor gasten met een duidelijk groepsgevoel die naar leeftijd, grootte en karakter goed bij elkaar passen. Ze kunnen zich lekker uitleven op de speelweide met hun vriendjes en vriendinnetjes. Het binnenverblijf is voorzien van vloerverwarming en kleden om lekker op uit te rusten. U zult ervaren dat u na uw vakantie moe, maar voldaan weer huiswaarts keert.”

In de folder staan ook enkele aanbevelingen en ervaringen van gasten die er eerder verbleven, zoals:
“Jullie zorgen supergoed voor ons” en een andere: “Nooit meer een ander hotel!, jullie zijn Toppers!”

Nu zult u natuurlijk denken: “Vertel op, waar dit prachtige hotel te vinden is, want ik kan niet wachten om er een weekje te boeken.”
Dan moet ik u teleurstellen, of misschien wel verrassen, want de door mij enigszins gemanipuleerde tekst heeft betrekking op een echt bestaand hotel in ons land; een dierenhotel wel te verstaan.

En waar ik het woord gasten gebruik, betreft het in werkelijkheid poezen en honden. Dus als u zelf op vakantie gaat en u kunt uw huisdier niet kwijt, dan is dit hotel dé oplossing.    

Een 5-sterren dierenhotel dus met als missie van de directie:

“Ons streven is om uw huisdier een zo leuk mogelijke vakantie te geven tijdens uw afwezigheid.  Het is een dierenhotel waar uw poezen en honden veel vrijheid genieten. Wij wonen zelf bij het dierenhotel, waardoor we dag en nacht voor onze gasten klaar staan. We passen er niet enkel op, maar geven ze hun eigen vakantie!”

Moraal van dit verhaal?
Wat leven we toch in een prachtig welvarend land, waar dit soort zorginstellingen voor huisdieren een lucratief bestaan kunnen leiden.

Had vroeger elke stad of dorp in ons land dit soort verzorgingstehuizen niet ook voor onze oudere medemens, toen nog ‘ouden van dagen’ genoemd?

Tot volgende keer maar weer!

ROB HOGENES
 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):