Column: Beemsterboer blijft volhouden met vaste brug

Gedraagt wethouder Beemsterboer zich als iemand die tegen windmolens vecht? Beemsterboer als de Don Quichot van Schagen? De Burgervlotbrug is door de provincie van tafel geveegd met als motief te duur in verhouding tot wat het oplevert: minder omrijkosten. 

Oftewel de  kosten van een vaste oeververbinding wegen niet op tegen de baten. Onzin, zegt de wethouder, het onderzoek op last van de provincie heeft niet de maatschappelijk-economische kosten meegenomen. Hij gelastte een nieuw onderzoek. En er is nog iets: de bereidheid van bedrijven om mee te betalen is groot. Dit zegt Aad Kramer van de dorpsraad.

Wat concludeert het tweede onderzoek?  De vlotburg zou meer buitengebruik zijn dan in gebruik, zwaar landbouw- en vrachtverkeer kan er niet over, het profiel van de brug is smal en langzaam verkeer ervaart de brug als onveilig. Maatschappelijk-economische schade circa € 1,2 miljoen per jaar. Overtuigt dit verhaal? Nee, niet echt. Er is geen brug of veer in Nederland die verschoond is van dergelijke kosten. Buitenlanders zeggen smalend dat omrijden in Nederland niet mogelijk is ‘omdat hier alles zo dichtbij is.’ De schade zijn vooral imaginaire kosten.

Laten we wel wezen: vlotbruggen zijn best uniek in hun soort maar tegelijk risicogevoelig. En inderdaad de Burgervlotbrug kan er wat van. Zo is de brug een keer negen maanden buiten bedrijf geweest. De brug had veel schade opgelopen door een aanvaring. Maar waarom kwam de provincie niet met een noodbrug? Kennelijk is de provincie niet aansprakelijk te stellen. Waarom niet? Omdat een vaste brug niet ver weg is.

Er is nog een bijzonderheid. Het tweede rapport komt met de aanbeveling geen hoge (7,5 meter) maar een lage (3,5 meter) vaste brug te bouwen. Je hebt liever een brug die weinig open hoeft.  Maar ja, een hoge brug levert weliswaar meer baten op dan een lage brug, doch het bouwen van een hoge brug kost echter ook meer, stelt het onderzoeksbureau.  En een hoge brug zou ook een aantasting betekenen van het open landschap. Niet doen zegt het rapport.

Bij de Stolpen is een vaste brug en bij Schoorldam is er een. De Burgervlotbrug zit er tussen in. Een vaste brug hier zou niet misstaan, vooral van belang voor het grote en zware verkeer, maar het aandeel van dit verkeer in het geheel van verkeersbewegingen over de brug is te klein om hiervoor de brug te bouwen, is de conclusie van het eerste onderzoek van de provincie. Niet doen zegt dit rapport.

Toch is er een beetje hoop voor wethouder Beemsterboer. In het Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur 2019-2025 staat deze zin: ‘Daarnaast dient een aparte studie te worden verricht naar een vaste oeververbinding ter hoogte van de Burgervlotbrug.’ 

De zin staat onder het kopje ‘Bereikbaarheid Den Helder’ waar gezegd wordt dat er een integrale studie komt naar de bereikbaarheid van de marinestad. Gedacht kan worden aan een weg met 2×2 rijstroken. En er komt een studie naar een vaste brug bij Burgervlotbrug. Maar goed: studeren is nog niet realiseren.

 

Eugeen Hoekstra

 

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?

Publicatiedatum: 20 november 2018
Categorie: Archief Column
Aantal views: 14
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):