Column: Veilig Thuis schudt op zijn grondvesten

Veilig Thuis wil er zijn voor kinderen die mishandeld worden en voor volwassenen die te maken hebben met huiselijk geweld. De organisatie is niet opgericht voor het bestrijden van zweetvoeten. Het gaat om mensen in nood met een urgente hulpvraag. Zij moeten snel geholpen worden. Maar de organisatie worstelt met personeelstekorten en oplopende wachttijden.

Mensen die geholpen moeten worden komen in de verdrukking door herprioritering. De Inspectie heeft Veilig Thuis onder curatele gesteld en wil een plan van aanpak om de problemen zo snel mogelijk het hoofd te bieden. De monitor aanpak wachtlijsten 2018 van 3 september laat zien dat de reguliere wachtlijst voor onderzoek van incidenten aan het dalen is maar is er niet gerust op dat deze trend doorzet.

Zo zijn de meldingen om hulp in het 1e half jaar van 2018 met 21% toegenomen ten opzichte van de begroting 2018. Ook de adviesaanvragen zijn toegenomen. Het ziekteverzuim blijft hoog en is licht toegenomen tot ruim 14%. Het gaat om 8 collega’s die langdurig ziek zijn.

Zorgpunt is ook dat de bezetting in de vakantieperiode aanzienlijk lager was ondanks de verbeterde spreiding van vakanties van de medewerkers. Hierdoor kon onvoldoende flexibel op onverwachte situaties worden gereageerd. 

Zoals gezegd nemen de meldingen alleen maar toe. Met 20% dit jaar. Dit vraagt om uitbreiding van de reguliere formatie met circa 9 voltijdse banen. Het werven van gekwalificeerde medewerkers verloopt zeer moeizaam door de krappe arbeidsmarkt.

Op 30 juli kwamen bij Veilig Thuis 8 spoedmeldingen binnen. Er is toen overgegaan op een noodscenario. Dit betekende dat meldingen met prioriteit ‘midden’ nog langer in de wacht zijn blijven liggen. Verder rammelt het registratiesysteem.

Veilig Thuis is gestart in 2015 maar lijkt nog steeds in de opstartfase te verkeren nu drie jaar verder. Het rare is dat Veilig Thuis is gaan lijken op een duiventil. Vrij veel deskundige medewerkers zijn vertrokken, maar vervangers zijn niet te vinden.

Rapport op rapport stapelen zich op om de benaderde situatie bij Veilig Thuis te analyseren. Zo zeggen  organisatieadviseurs van SeinstravandeLaar dat de start niet goed is gegaan. Er is met te weinig personeel begonnen. Ook kan het allemaal effectiever en efficiënter. Het ontbreekt aan kennisontwikkeling en professionalisering. 

Helderheid en een gedeeld beeld over de  taakopvatting is cruciaal om het werk efficiënt uit te voeren, nieuwe medewerkers duidelijkheid te geven (“zo doen we het hier”). Een waarheid als een koe maar de vraag die niet gesteld wordt is wie voor deze puinhoop verantwoordelijk is. Is dat de leiding van Veilig Thuis? Is dat de GGZ die Veilig Thuis te lang heeft laten zwemmen? Of zijn het de gemeenten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten? Veilig Thuis heeft een herstart nodig maar dan wel met betere papieren.

Eugeen Hoekstra

 

 

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?

Publicatiedatum: 19 september 2018
Categorie: Archief Column
Aantal views: 10
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):