De NK-Hopper komt eraan of toch niet

Op Texel rijdt hij al. En met succes zover ik weet. Piet Heneweer, ja, onze overijverige niet aflatende hobbyist van Niedorp en omstreken, wil dat de Hopper ook in de Noordkop gaat rijden. Verschillende Statenfracties hebben het provinciebestuur gevraagd om een pilot te beginnen in de gemeente Schagen samen met Connexxion. Gaan we het beleven dat de NK-Hopper door onze straten rijdt en de 60-plusbus heeft afgedaan? Bij een positief resultaat van de proef volgt een evaluatie.

Op Texel rijdt vanaf december 2014 de Texelhopper, kleine busjes met een lage instap, geschikt voor rolstoelgebruikers, die veel haltes aandoen, aangestuurd door een vernuftig digitaal systeem dat voortdurend ritcombinaties uitdoktert zonder dat je veel reistijd kwijt bent. De busjes rijden niet van deur tot deur, maar tussen geselecteerde opstapplaatsen. De centrale meldt de reizigers hoe laat ze worden opgehaald en zullen arriveren op de bestemming. Ritprijs is 3 euro per persoon, ongeacht route of bestemming. Betalen vooraf via iDeal of creditcard. Ook kunnen reizigers een Texelhopperkaartje kopen bij een van de vele verkooppunten.

Piet Heneweer ziet de NK-Hopper als een bundeling van doelgroepenvervoer, dan moet je denken aan woon-werkvervoer, scholierenvervoer en Wmo-vervoer, alle budgetten worden op een hoop gegooid. Particuliere taxibedrijven met gewone wagens en rolstoelbusjes verzorgen het vervoer in de hele Noordkop. Te beginnen in Schagen.  

Heneweer spreekt over kleinschalig en fijnmazig OV-vervoer dat mogelijk kan worden gemaakt als de drie gemeenten  hun budgetten hiervoor beschikbaar stellen. Kan dit zomaar? Wmo-geld ligt gevoelig omdat iedereen van dit budget kan “profiteren”. Ook valide mensen en dat is niet de bedoeling. Voor het leerlingenvervoer geldt hetzelfde. Toch maar doen? Wmo-cliënten kunnen gratis mee op vertoon van een pasje. En ouders hoeven geen eigen bijdrage meer te betalen voor het vervoer van hun kinderen. Als dit zo kan, dan moet het geen probleem geven.

Toch schat ik de kans klein dat de NK-Hopper er komt. In Hollands Kroon rijdt de Belbus met vrijwilligers en het is een groot succes.  De Belbus zit stevig in de lift. Zo is er in de eerste maand van dit jaar 12% meer personen vervoerd en zijn er zelfs bijna 30% meer ritten gereden, vergeleken met dezelfde periode in 2017.

Nadeel is dat je uiterlijk 1 dag van tevoren je rit moet bestellen. Ook moet je lid zijn van de Belbus Noordkop. In de Belbus zit ook Wmo-geld. Hij brengt je van deur tot deur binnen Hollands Kroon en verder naar Schagen, Heerhugowaard, Hoorn, Alkmaar en Den Helder.

Kijken we naar Den Helder. Hebben de inwoners hier veel gemak van de Hopper? In een stad met winkels, ziekenhuis, NS-station en busstation, zie ik weinig voordelen voor de NK-Hopper.  

Blijft over de gemeente Schagen. De seniorenpartij Schagen heeft oud-wethouder Ben Blonk veelvuldig gevraagd om ook in Schagen de belbus te laten rijden. Hij weigerde dit omdat hij juridische stappen vreesde van de taxibedrijven. Zover ik weet is dit nooit uitgezocht.

In heel veel plaatsen in Nederland rijden belbussen. Zover ik weet heeft het nergens tot een juridische strijd geleid. Is de NK-Hopper dan toch het beste voor Schagen? Als iedereen zijn toko wil inzetten (6o plus-bus, Seniorenbus Zijpe, Graag Gedaan, Buurtbus, bus van Samen, bus van het Rode Kruis, busjes leerlingenvervoer, bus van Noorderkwartier) dan kan het wat worden met de NK-Hopper in Schagen. De vraag is of die bereidheid er komt? Ik durf er geen fles wijn op in te zetten.

Eugeen

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):