Enkele rit Schagen–Callantsoog kost straks € 20,-
Er worden al buslijnen geschrapt terwijl het vervoerplan, onderdeel van de offerte van Connexxion, nog niet definitief is vastgesteld. Dit moet begin 2018 gebeuren. Het vervoerplan maakt duidelijk welke kant de provincie op wil met het openbaar vervoer. Het plan spreekt over nieuwe vervoervormen en andere routes en frequenties. Connexxion bespreekt dit plan momenteel met de gemeenten en consumentenorganisatie Rocov NH.
In dit licht moet de informatiebijeenkomst worden gezien van 17 oktober bij Igesz in Schagen. Hiervoor waren de gemeenten uitgenodigd. Dit vond Connexxion fatsoenlijk omdat de gemeenten destijds, namens haar inwoners, ook al gereageerd hebben op het ontwerp programma van eisen voor deze concessie.
Nu wordt ook duidelijk hoe de provincie is gevaren met de aanbesteding. Wat blijkt? Inschrijvers mochten voor lijnen met relatief weinig reizigers, naast regulier busvervoer, ook een andere, meer kleinschalige vorm van vervoer aanbieden. Een vorm van vervoer die meer passend is voor de relatief lage vraag. Connexxion heeft ervoor gekozen om voor sommige kernen, op sommige momenten, een vraagafhankelijke vorm van vervoer aan te gaan bieden.
Als ik aan vraagafhankelijk vervoer denk, dan denk ik aan de belbus. Maar op de website van Connexxion zie ik iets anders staan: de Overal Taxi. Als deze hier komt dan wordt het reizen wel erg duur. Enkele rit Schagen –Callantsoog kost nu circa €4.50, wat zal het kosten als er een taxi deze rit gaat rijden? €20,- misschien? Dit noemen wij geen OV meer, toch? In de weekenden wordt er ‘Overal Flex’ aangeboden tussen Callantsoog en Schagen. De kosten zijn conform het OV-tarief.
Het vervoerplan is nog niet definitief vastgesteld maar veel ruimte om te veranderen is er niet. Gemeenten mochten hun zegje doen over het programma van eisen en dan weet ik welke gemeenten echt hun zin krijgen: de gemeenten in het zuiden van de provincie. We zien jaar na jaar dat er buslijnen verdwijnen in de Noordkop terwijl er elders bussen bijkomen of frequenter gaan rijden. Het budget staat vast en daaruit moet alles worden betaald.
Dat leidt tot perverse prikkels: iedere eis heeft impact op een andere eis. Een elektrische bus is bijvoorbeeld veel duurder dan een bus op diesel. Echter, hoe hoger het percentage aan elektrische bussen de vervoerder offreert, hoe meer kans hij maakt op het winnen van de concessie. Dus hoe meer (elektrische) bussen er worden gekocht hoe minder je hoeft te rijden , dat kan ik toch zeker geen uitdaging noemen .
De provincie geeft toe dat op sommige momenten en voor sommige kernen het vervoer anders wordt ingericht. Maar voor de grootste groep reizigers gaat het vervoer weer beter worden. En laat me raden wie de grootste groep is die vooruit gaat: dat zijn zij in de dicht bevolkte delen. Logisch toch? Je krijgt het OV dat je verdient: moet je maar niet in de Kop wonen. Het is de bekende spiraal naar beneden.
Driemaal minder: minder nieuwbouwwoningen, minder bussen en minder bruggen. Met dank aan de provincie. De Noordkop moet dit niet over zijn kant laten gaan. Wij worden afgescheept met “mix van personenauto’s en achtpersoonsbussen” waarbij verteld wordt dat “we efficiënt gebruik maken van eigen taxichauffeurs en die van lokale taxibedrijven.” Over tarieven wordt niet gesproken. Ook niet over leerlingen die elke dag van en naar het Regius moeten. Het is treurigheid ten top. Op deze manier laten we ons voegen in de geest van de krimpideologen: Noordkop als sterfhuisconstructie.
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal