200 openbare laadpunten in gemeente Schagen

SCHAGEN – Steeds meer auto’s zijn tegenwoordig elektrisch en moeten dus worden opgeladen. Daarom zet de gemeente Schagen zich in om elektrisch laden zoveel mogelijk te stimuleren en zijn er nu dan ook 200 openbare laadpunten beschikbaar.

De 200e laadpaal werd afgelopen maand in Oudesluis geplaatst en het aantal laadpunten blijft langzaamaan doorgroeien. Vorig jaar waren er bijna 180 laadpunten. De gemeente is van plan om dit aantal nog verder uit te breiden om elektrisch rijden voor de bewoners aantrekkelijker te maken.

De openbare laadpalen bestaan meestal uit twee laadpunten. Bij de meeste laadpalen worden twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s. Naast het plaatsen van laadpunten zijn de gemeente Schagen en MRA-Elektrisch ook op andere manier bezig om elektrisch rijden te stimuleren. Zo worden er snelladers geplaatst en worden de deelauto’s elektrisch.

Inwoners van de gemeente Schagen hebben sinds december 2023 de mogelijkheid om hun auto in de openbare ruimte op te laden. Er wordt dan een kabel getrokken vanuit huis waardoor mensen die geen eigen parkeerplek hebben ook de mogelijkheid krijgen om elektrisch te rijden. Op dit moment hebben 50 inwoners daar een vergunning voor.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Tobi Uiterwaal werkt fulltime op de redactie bij Noordkop Centraal. Iets sturen naar Tobi? Mail naar tobi.uiterwaal@noordkopcentraal.nl



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
5 antwoorden
  1. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    De standaard voor laden is volgens da ANWB voor elektrische gezinsauto’s van zo’n 40 tot 50.000 euro momenteel 125 tot 150 kW. Daarmee ben je over het algemeen een half uur bezig om de accu van 20 procent leeg weer 80 procent vol te krijgen aan een lader. Daarvoor moet je dan natuurlijk wel bij een snellaadpaal staan die dat ook aan kan. Dat is in Nederland geen probleem.

    Ook de snelheid van laden aan een publieke laadpaal hangt af van de laadsnelheid van jouw auto en van de batterijgrootte en de hoeveelheid aan stroom van de laadpaal.
    Globaal zit de accupakketten in 2 uur al volledig vol. Dus dan weer tijd voor de volgende auto.

    Beantwoorden
    • Bertwin
      Bertwin zegt:

      Serieus? Je hebt echt geen idee waar je over praat. Beetje cijfertjes opzoeken op internet en dan wat roepen.

      Snelladen aan publieke laadpalen bestaat niet. Alleen bij snelladers bij tankstations/hotels/etc. Een snellader is een snellader wanneer die >43Kwh haalt.

      Aan een publieke laadpaal haal je tussen de 11 en 22 Kwh. Dat betekent dat je gemiddeld tussen de 4 en 7 uur aan het laden bent. Want de maximale laadsnelheden worden lang niet altijd gehaald. Zeker niet als er nog een auto aan dezelfde paal staat te laden.

      Beantwoorden
  2. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    Waarom worden de laadplekken in onze gemeente niet voorzien van een maximale parkeertijd? Dan kunnen er bij een maximale parkeertijd van bijvoorbeeld max. 3 uur er 8 auto’s bij diezelfde laadpaal opladen. Nu lijkt het wel steeds op een privé paal voor slechts 1 en dezelfde auto.
    Dus verwacht ik dat er steeds na 3 uur ruimte wordt gemaakt voor de volgende auto. Bij max 2 uur 12 auto’s per dag.
    We moeten in Nederland nog veel beter omgaan met de beschikbare openbare ruimte.
    Vaak zie je geparkeerde auto’s staan op doorgaande wegen en vormen ze een obstakel voor het doorgaande verkeer. Een slecht voorbeeld de landbouwstraat.
    Voor hulpdiensten zijn voor snelle hulpverlening deze voertuigen een blokkade en verlengen ze de aanrijtijd.

    Beantwoorden
    • Bertwin
      Bertwin zegt:

      Zelf geen elektrische auto zeker?
      3 uur opladen is niets. Dan is ie net aan half vol. Laten we het over 2 uur laden maar niet eens hebben.

      Neemt niet weg dat er inderdaad mensen zijn die de laadpaal als privépaal gebruiken. Boete rekenen vanaf x-uur na auto vol geladen te hebben. Behalve ’s nachts.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):