Duurzame Kustbus brengt je naar zee

NOORD-HOLLAND – Kustbus 851 rijdt deze zomer opnieuw langs de Noordhollandse kust en is dit jaar eerder gestart dan voorgaande edities. De gratis busdienst begon al in juni en blijft rijden tot en met zondag 31 augustus 2025. Daarmee biedt de bus extra reismogelijkheden voor zowel toeristen als lokale bewoners.

Nieuw dit jaar is de volledig emissievrije aandrijving: de Kustbus rijdt op waterstof en is daarmee uitstootvrij. De bus biedt plaats aan 35 zittende en 45 staande passagiers en is toegankelijk voor rolstoelgebruikers en kinderwagens. Daarnaast is de bus voorzien van een zomers ontwerp met een kleurrijke illustratie van de volledige kustlijn, ontworpen door Judith van Lierop van Studio Jude.

Kustbus 851 verbindt verschillende populaire bestemmingen aan de kust, zoals stranden, speelpark De Goudvis, het Land van Fluwel, het Marinemuseum en diverse forten. Ook groepen zoals kinderopvang en ouderenorganisaties kunnen gebruikmaken van deze toegankelijke en kosteloze service. Met de vernieuwde Kustbus wordt duurzaam reizen gecombineerd met comfort en bereikbaarheid voor iedereen.

Dienstregeling en route
Net als in 2024 rijdt de Kustbus vier keer per dag heen en terug tussen Petten en Den Helder. Onderweg stopt hij op populaire locaties, zoals Sint Maartenszee, Callantsoog, Groote Keeten, Julianadorp aan Zee en Huisduinen. De actuele halte-informatie en dienstregeling zijn te vinden opĀ www.kustbus.nl

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Marion Bakkum werkt 32 uur per week op de redactie bij Noordkop Centraal. Iets sturen naar Marion? Mail naar marion.bakkum@noordkopcentraal.nl.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
2 antwoorden
  1. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    Ik zou het mooi vinden als deze bus vaker en langer rijdt per dag. Ook een jaarrond dienstregeling zou hier helpen.
    Ik vind dat openbaar vervoer altijd gratis is en voor echt iedereen beschikbaar is. Deze rekening mag best bij de staatskas lopen en grotendeels betaald met de opbrengsten van de motorrijtuigen belasting en de accijns op brandstof.. in Duitsland is er al een dergelijke regeling. Het gebruik van het openbaar vervoer neemt toe.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):