Zijn buurtbussen straks nog nodig?
In Nijmegen en Arnhem noemen ze het Breng Flex maar het komt op hetzelfde neer. Een nieuw vraaggestuurd busvervoer in gebieden waar de reguliere bus is verdwenen. Connexxion wil dit systeem ook invoeren onder de naam Overal Flex en noemt het een forse kwaliteitsverbetering voor de regio. Het wordt een bus(je) dat van halte naar halte rijdt en dat je kunt bestellen via een app. Een virtuele halte, zoals een verzorgingshuis, of een halte die eerder is verdwenen, kan in het netwerk worden opgenomen.
In de regio Nijmegen rijden ze al een jaartje of twee zo en het is een groot succes. Klanten betalen hun Breng-rit via de mobiele telefoon. Je stapt op bij je gewenste halte en de chauffeur brengt je naar je eindbestemming. Zijn er medepassagiers, dan berekent een slimme computer de logische route. De chauffeur volgt dit dan op. Goed nieuws voor de Noordkop? Ik denk het wel. Het systeem lijkt op dat van de Uber ‘-taxi’s. Bij deze dienst bestel je ook via je smartphone een rit en komt een auto in de buurt naar je toe. Maar bij Breng Flex kun je, in tegenstelling tot Uber, ook betalen met de OV-chipkaart en je bankpas.
Maar het is niet goedkoop. Althans als ik afga op de regio Nijmegen waar een rit Breng Flex 3,50 euro kost.  Dit bedrag is hoger dan een gemiddeld busritje. Maar, zo stelt Breng, je krijgt er service voor terug. Je wordt opgepikt bij de halte waar je wilt staan. In de regio Nijmegen rijdt Breng Flex ook voor doelgroepen zoals scholieren en ouderen. Kortom, het systeem biedt ook sociale voordelen. Reizigers in dunbevolkte gebieden behouden op deze manier toegang tot OV diensten maar in aangepaste vorm. En de vervoerder  kan kosten besparen door minder lege bussen te laten rondrijden. Connexxion laat in een persbericht weten dat ze het systeem binnenkort gaat invoeren in Noord-Holland Noord.
Vraaggestuurd vervoer heeft naar mijn mening de toekomst. Met de moderne digitale middelen die we hebben is dit vervoersysteem goed mogelijk. Je gaat uit van de vraag naar mobiliteit. Dus niet het leveren van een aanbod volgens vaste patronen en dienstregelingen. Aandachtspunt is wel: hoe neem je de mensen mee in een nieuw concept? Mensen zijn nu de vaste haltes gewend. Maar ja, ook de telefooncellen en de brievenbussen verdwijnen langzaam maar zeker uit het straatbeeld, dus waarom bushaltes niet?
Op Texel rijdt al een poos de Texel-hopper. Gaat uit van hetzelfde concept dat zekerheid biedt van een vaste buslijn met de flexibiliteit van vraagafhankelijk vervoer in één vervoersysteem. Aanvankelijk waren Texelaars vrij sceptisch, maar dat is niet meer zo. Reizigers zijn vooral te spreken over de toegenomen bereikbaarheid van heel Texel. Overdag, maar vooral ook ’s avonds. Het vooraf veel geuite bezwaar van reserveren wordt bijna niet meer gehoord. De buurtbus kan naar mijn mening prima in dit systeem passen, maar vraagt wel aanpassingen. En misschien met betaalde chauffeurs. Wie weet maken vrijwilligers eindelijk plaats voor betaald personeel zoals het hoort! Het is niet of maar wanneer dit gaat gebeuren. Â
Eugeen Hoekstra
Â
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal