Waarom is de gemeente zo slecht bereikbaar?

Het bekende liedje: je belt een overheidsinstelling of een provider of een verzekeringsmaatschappij en je wordt voor minuten in de wacht gezet. En als er opgenomen wordt dan maak je grote kans dat je verkeerd doorverbonden wordt en zit je weer in de wacht. En zo tikken de minuten weg zonder dat je het gevoel hebt serieus te worden genomen.  Het enige geluid dat je hoort is een muzikaal wijsje van het eerste beste kringloopkoor of nog erger trompetgeschal van een uitheems ensemble in korte broek.

Schagen heeft zich in deze rij van ergerniswekkende instellingen geschaard. Instellingen waarover avondvullende tv-programma’s  worden gemaakt waarin we zien hoe burgers aan het lijntje worden gehouden en daarna  van het kastje naar de muur worden gestuurd en andersom.  

Het bericht op deze site was duidelijk: wie de gemeente Schagen belt kan te maken krijgen met langere wachttijden. De oorzaak: steeds meer mensen zoeken telefonisch contact met de gemeente. Kijk, welke organisatie zou daar niet blij mee zijn: mensen die iets van je willen. Kennelijk ben je belangrijk en dat betekent volgens hetzelfde nieuwsbericht dat de gemeente in de eerste drie maanden van dit jaar 11% meer telefoontjes heeft gekregen dan in dezelfde periode vorig jaar.

Dan komen er vragen. Wat was er aan de hand in die maanden dat meer burgers de gemeente zijn gaan bellen? En waar gingen de vragen vooral over? Was er iets met de digitale bereik van de gemeente? Moesten de burgers meer bellen omdat de ambtenaren die ze wilden spreken niet bereikbaar waren? Ik ken een verhaal van iemand uit mijn straat die na een week proberen eindelijk de ambtenaar aan de lijn kreeg die hij wilde? Heeft dit te maken met het nieuwe werken dat op het gemeentehuis is ingevoerd; dat de ambtenaren veel hun werk thuis doen en hierdoor niet bereikbaar zijn?

De burgemeester vraagt om begrip maar waarvoor zouden we begrip moeten opbrengen. Het is niet een natuurverschijnsel dat is neergedaald op het gemeentehuis waardoor het slecht bereikbaar is geworden. Geen storm waardoor telefoonpalen zijn omgevallen of hoog water waardoor de dijken zijn doorgebroken en de zee reikt tot de tweede verdieping van het gemeentehuis.

Het is gewoon lamlendigheid dat er niet ingegrepen wordt en de capaciteit van de telefooncentrale niet wordt vergroot. De burgemeester pleit zich vrij door te zeggen dat ‘we bezuinigen op het personeel’ maar hoe geloofwaardig is dit verhaal als kortgeleden is besloten zes ton uit te geven aan laptops voor de ambtenaren, prima natuurlijk, maar zou er dan geen geld zijn om de bereikbaarheid te verbeteren? Dat kan toch niet waar zijn nu er geld in overvloed komt uit het gemeentefonds. Intussen moet onderzocht worden wat de oorzaak is van de toename van het aantal telefoontjes. Is dit een tijdelijk fenomeen of is er meer aan de hand? Het is te hopen dat het probleem zo snel mogelijk  wordt opgelost.

Eugeen Hoekstra

 

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):