Verdwijnen van buslijnen werkt de krimp in de hand

Het afkalven van het OV in de Noordkop is al veel langer aan de gang. Elke keer als er een concessie is gegund weten we dat de Noordkop er bekaaid van af komt. Alkmaar en het gebied ten zuiden van de Kaasstad mogen rekenen op verbetering van het OV, in ons gebied is al een tijd een neergang gaande. Ik herinner me nog de jaren negentig toen  wethouder Margriet Tijm de scepter zwaaide over Harenkarspel. 

In die tijd reden er nog bussen van NZH. Deze deelde in 1998 de goegemeente mee dat buslijn 155 van Alkmaar naar Schagen niet meer over Warmenhuizen en Tuitjenhorn gaat rijden. Lijn 155 reed oorspronkelijk vanaf Alkmaar via Langedijk, Warmenhuizen, Tuitjenhorn, Dirkshorn, Sint Maarten naar Schagen. Warmenhuizen en Tuitjenhorn werden geschrapt. Ter compensatie voor het wegvallen van deze lijn werd aan buslijn 156 in de avond en op zondagochtend enkele ritten toegevoegd.

Tijm zei wel begrip te kunnen opbrengen voor de maatregel van de NZH ‘alleen zonde van  de investeringen die we als gemeente hebben gedaan. Zo zijn er perrons en abri’s aangelegd. Al met al is toch weer een achteruitgang.’ Sindsdien zijn er geen buslijnen bijgekomen; eerder werden ze geschrapt. Er kwamen  scholierenbussen en buurtbussen voor in de plaats. Vormen van vervoer die je ook tegenkomt op het Afrikaanse platteland.

Zo gaat het altijd: onze politieke bestuurders hebben altijd snel begrip voor maatregelen die de achteruitgang van ons gebied inluiden. Ook wethouder Tijm zwichtte voor de druk van de vervoerder. Terwijl we weten dat deze afbraak een trend wordt die ten koste gaat van de aantrekkelijkheid van ons gebied. Toegeven aan deze trend betekent dat je de krimp in huis haalt. In plaats van buslijnen te schrappen zouden er juist buslijnen bij moeten. Maar deze gedachte laten onze bestuurders niet toe terwijl het schrappen van buslijnen passen in het rijtje verdwijnende voorzieningen als de kruidenier, de kapper, de bank en de geldautomaat. De krimp doen wij ons vooral zelf aan.

Ook nu weer worden we geconfronteerd met berichten dat het OV in de Noordkop moet inleveren. In totaal verdwijnen volgend jaar vier buslijnen: 150 van Schagen naar Heerhugowaard, 152 van Schagen naar Julianadorp, 158 van Den Helder naar Hippolytushoef. Politici in Den Helder, Hollands Kroon en Schagen roepen om het hardst dat gemeenten het OV moeten overnemen. Retoriek die alles te maken heeft met de komende verkiezingen. Zelfs de nieuwe lijsttrekker van de PvdA afdeling Schagen Hans Heddes vindt dat er naar een alternatief gekeken moet worden. Als oud-wethouder weet hij dat het exploiteren van OV onbetaalbaar is. Er moet heel veel gemeenschapsgeld bij om de exploitatie rond te breien. Daarbij komt dat de provincie en Connexxion niet lijdzaam zullen toezien dat deze vorm van OV van de grond komt. Gelukkig zijn er berichten dat buslijn 152 op werkdagen blijft rijden. Maar een bevestiging heb ik nog niet gezien. 

Actie is hard nodig richting de provincie. Een brief op poten maakt geen indruk. Er moet een flinke delegatie van het college en de gemeenteraad per bus naar Haarlem om duidelijk te maken aan de Randstadbestuurders dat het zo niet verder kan. Onze economie en leefbaarheid staan op het spel. Zo is het wel. 

Eugeen Hoekstra

 

 

 

 

 

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):