Nieuw verkeersplan lost echte problemen niet op
Er is weer een nieuw verkeersplan. Nieuw voor de stad Schagen omdat de inwoners hier nog zaten te worstelen met het verkeerscirculatieplan van oud-wethouder Jan Bouwes (VVD). Dat plan was ambitieus en daarom kwam er weinig van terecht. Neem de blauwe zone. Die blijft zoals hij is. En ja, wat zou er nog meer veranderen. Eenrichtingsverkeer in de Langestraat, een parkeerdek achter de Gedempte Gracht, een keerlus op de Loet en het afsluiten van het Marktplein voor doorgaand verkeer. Allemaal van tafel.
Ja, dat was het idee: er moest een einde komen aan het noord-zuid verkeer in het centrumgebied. Wie met de auto kwam moest gebruik maken van de ruit, de provinciale wegen, om van zuid naar noord te komen en andersom. Het enige wat van het plan is terechtgekomen zijn de parkeerplaatsen bij de Julianalaan, de Blauwboerlaan en zijn er een paar straten opgeknapt zoals de Frans Halsstraat en de Beethovenlaan. Geen kwaad woord hierover. Maar hiervoor hadden we Goudappel Coffeng, dat dure bureau van verkeerszaken, niet hoeven in te huren. Deze wist wel hoe het moest: N245 zou een stadsweg worden en de Zuiderweg moest onder het spoor door.Â
Onbetaalbaar natuurlijk voor een gemeente van 46.000 zielen. De provincie moet altijd bijspringen. Neem de Ontbrekende Schakel tussen Warmenhuizen en Tuitjenhorn. Die verbindingsweg komt er dankzij de kleine acht ton uit Haarlem. Dit laat zien hoe moeilijk het is voor een kleine gemeente als Schagen om iets te doen aan de infrastructuur. Het is gauw onbetaalbaar.
Na de gemeentelijke fusie zat Schagen met drie verkeersplannen in haar maag en dus moesten de plannen in elkaar worden geschoven tot één verkeersplan. Verrassend is het nieuwe plan niet. Een paar drempels hier, een fietspad daar, een stroomweg zus en een erftoegangsweg zo. Allemaal heel spannend en het moet allemaal, maar helpt het plan nu echt de bereikbaarheid te vergroten van bijvoorbeeld ons kustgebied met z’n mooie stranden vanaf de Randstad, de bereikbaarheid van Den Helder, de ‘hoofdstad’ van onze regio en de bereikbaarheid van ons achterland: West-Friesland en Flevoland?
Ik ben bang van niet. De aandacht is westwaarts gericht: vaste oeververbinding over het NH-kanaal, N9 verleggen om twee dorpskommen en een wegverbinding tussen Pallas en de N9. Geen woord over het verbreden van de N245, geen woord over verdubbeling van het spoor tussen Schagen en Den Helder en geen woord over het openbaar vervoer dat een zieltogend leven lijdt in onze regio. Op deze manier blijven we hier maar een beetje aan rommelen.
Intussen verpieteren de straten en trottoirs overal waar je komt in de gemeente Schagen. De trottoirs in hartje Schagen zijn bar en boos (Rensgars, Noord, Loet). Kapitaalgoederen worden de wegen genoemd door de gemeente alsof ze rente moeten voortbrengen terwijl ze met spoed onderhoud behoeven. Het wegenbeleidsplan ziet er op papier mooi uit, echter ze laten niet zien de slechte staat van onderhoud van sommige straten en wegen: het zijn Belgische toestanden in onze gemeente.
Eugeen HoekstraÂ
Â
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal