Nationale Ombudsman wil lokaal

SCHAGEN – De werkzaamheden van de Nationale ombudsman op gemeentelijk niveau moeten zichtbaarder worden.

Rol en aanpak van de landelijke ombudsman bij lokale klachtenbehandeling blijven nu vaak onderbelicht. Dat staat in het jaarverslag van de ombudsman over 2017, dat woensdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Gemeenten zijn voor burgers de eerste en in hun ogen vaak de enige overheid. Daarom wil de ombudsman gemeenten nog meer ondersteunen in de contacten met hun inwoners. En bij hun klachtbehandeling.

Volgens het jaarverslag wordt minstens 90 procent van de klachten bij de ombudsman na contact of overleg opgelost. Alle partijen waarderen deze pragmatische aanpak, maar het nadeel is dat de resultaten onvoldoende bekend zijn bij een gemeenteraad of het college.

Om de zichtbaarheid te vergroten gaat de Nationale ombudsman gesprekken voeren met burgemeesters en hun klachtenbehandelaars en komen er presentaties voor nieuwe gemeenteraden.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):