Glasvezel zakt in de benen

Gaat het lukken heel Schagen aan glasvezel te krijgen? Het is te hopen dat 40% van de woonadressen gehaald wordt want anders ziet het er voor Schagen somber uit. Of toch niet? Eigenlijk is maar een klein deel van ons land aangesloten op het glasvezelnet. De NOS meldde dat op het hoogtepunt in 2013 in zes maanden tijd nog bijna 300.000 huizen van glasvezel werden voorzien. Het afgelopen half jaar waren dat er minder dan 50.000. Hoe kan dit? Het antwoord is simpel: glasvezel is duur en valt tegen. Uit de Volkskrant maak ik op dat pas 29 procent van de huishoudens met toegang tot glasvezel  een abonnement heeft op deze vorm van breedband-internet. De hogere prijs lijkt voor de meeste consumenten het grootste struikelblok. Degenen die wel glasvezel nemen, twijfelen.

In een enquête van de Consumentenbond uit 2014 zegt 27 procent van de glasvezelabonnees dat ze niet opnieuw zouden kiezen voor glasvezel, of een goedkoper abonnement zouden nemen. 23 procent vindt dat glasvezel de belofte van supersnel internet niet waarmaakt, 40 procent vindt dat die belofte slechts deels wordt ingelost. 10 procent vindt dat zijn tv-ontvangst er niet op vooruit is gegaan, 35 procent merkt slechts met mate iets van de ‘superieure beeldkwaliteit’. Wat meespeelt, is dat consumenten vaker met een smartphone en tablet het internet op gaan. Mobiel internet (4G) is de laatste jaren beter en goedkoper geworden. Binnenshuis maakt dit soort apparaten vaak gebruik van draadloos internet (wifi). Dat is vaak traag doordat veel apparaten smartphone, televisie over dezelfde, krappe ‘weg’  (golflengte) moeten: in de ether botsen we met de buren.

De vertraagde opmars is voor een groot deel te wijten aan KPN. Dat bedrijf nam de grootste bouwer van glasvezelverbindingen voor consumenten, Reggefiber, in 2014 over. Sindsdien legt Reggefiber veel minder glasvezel aan. In het halfjaar voor de overname sloot Reggefiber nog bijna 200.000 mensen aan op glasvezel; het afgelopen halfjaar waren dat er maar 27.000. Reden is dat de KPN steviger inzet op het verbeteren van zijn ADSL-netwerk. Concurrent Ziggo hanteert die strategie al veel langer en legt helemaal geen glasvezel aan. Samen hebben KPN en Ziggo het overgrote deel van de Nederlandse internetmarkt in handen.

Ziggo en KPN leggen daarbij glasvezel aan tot op tientallen of honderden meters van het huis; daarna gaat het internetverkeer via het oude kabel- en kopernetwerk. “Zo brengen we glasvezel heel diep in het netwerk”, aldus een woordvoerder van KPN. “Op die manier konden we veel sneller huishoudens een snellere internetverbinding geven.” De telecomprovider zet dan ook vraagtekens bij de aandacht voor glasvezel tot aan de deur.

Hoogleraar Koonen is niet onder de indruk. “Je zult zien dat ze over een paar jaar nog dichter bij elk huis glasvezel moeten gaan aanleggen om de snelheid op peil te houden”, zegt hij. “Als ze nu in één keer glasvezel zouden aanleggen, dan hebben ze tot in de verre toekomst genoeg capaciteit.” Onderzoekers van zijn universiteit haalden in een laboratorium al snelheden van 30 miljoen megabit per glasvezelkabel; een film op hoge kwaliteit is daarmee in 2,5 milliseconde gedownload. Nu duurt dat op de meeste netwerken een kwartier.

Zodra er in Schagen 10.000 abonnementen (= 40%) in Schagen zijn gesloten, gaat de aanleg van start. Maar dit aantal is nog niet bereikt, al lijkt het doel in zicht te zijn. De weerstand zit ‘m vooral in het feit dat je naar een andere onbekende provider moet overstappen. Ik zit bij Ziggo.nl en betaal rond 53 euro per maand, inclusief telefoon. Meer tv-netten hoef ik niet. Sneller hoeft het van mij ook niet. Ik zou dan moeten overstappen uit solidariteit zoals het gemeentebestuur propageert. Dat vind ik niet juist. Die schone taak kan beter collectief worden behartigd door de gemeente zelf.

Eugeen Hoekstra

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):