Drankje bij de kapper moet kunnen
Horeca Nederland vindt het maar niets dat je een wijntje kan drinken bij de kapper of bij een boekhandel? Koffie kun je er al krijgen. Waarom dan geen sherry in de middag? De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) vindt het een goed idee en de VVD in de Tweede Kamer ook. Die wil de horecawet veranderen om dit mogelijk te maken. Helemaal mee eens.
De slijters blijven faliekant tegen en komen opeens met argumenten die ze anders niet graag willen horen. Dat dit de deur openzet voor alcoholmisbruik met name bij jongeren. Recente onderzoeken laten zien dat juist slijters aan jongeren onder de 18 massaal drank verkopen. De gedachte dat in een boekenwinkel of in de bieb de lezers zich laten vollopen is natuurlijk onzinnig. Er gaan ook geen flessen wijn over tafel. Als kappers een wijntje of een glas bier schenken omdat klanten dit gezellig en ontspannend vinden, dan voegt dit iets toe aan hun beleving en is dat goed voor de zaken.
Beleven, daar gaat het om. Het is een belangrijk motief om klanten aan je zaak te binden die worden weggelokt door de webwinkels. Want dit is wel aan de hand: de voornaamste concurrentie van winkeliers en ondernemingen in binnensteden, komt via internet. Wie geen beleving aan zijn klanten weet mee te geven, kan de rolluiken wel laten zakken. Je krijgt weer de loop in de winkelstraten door het zo gezellig mogelijk te maken voor de klanten. Meer beleving dus. En wat mij betreft mogen de slijters hartelijk meedoen. Een lekker wijntje in de boekenzaak kan klandizie uitlokken voor de slijter.
In Nieuwegein ging het mis. De Slijtersunie wilde niet dat er in een kapperszaak een wijntje werd geschonken. De rechter gaf de unie gelijk. Het mag van de drank- en horecawet niet. Maar Nieuwegein heeft een dappere burgemeester en besloot het schenken van een wijntje in de kapperszaak of bij de bloemist toe te laten. Gedogen moet kunnen vindt hij omdat het om een experiment gaat. Uiteindelijk is hij toch gezwicht en heeft hij het experiment stopgezet.
Maar in Zwolle gaat het experiment gewoon door. Blurring heet het hier wanneer winkels, die naast hun originele dienstverlening, ook andere producten of diensten aan de klanten aanbieden. Een wijntje bij de kapper, kaas en nootjes bij de slijter, kunst bij de boekhandel, in Zwolle kraait de victorie. Daar trekken ze samen op met Koninklijke Horeca Nederland (KHN). U leest het goed maar landelijk blijft er verzet.
Begin volgend jaar wordt de Drank- en Horecawet geëvalueerd en de KHN is bang dat blurring wordt toegestaan. Toch kan de KHN beter haar verzet opgeven en kiezen voor het welbegrepen eigenbelang. Een lekker wijntje bij de kapper betekent een nieuwe klant voor de slijter. ‘Wat lekker, wie verkoopt deze wijn?’ Beleving als tegenhanger tegen het kille internet. Waarom niet?
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal