Connexxion laat de Noordkop opnieuw vallen

Een besloten bijeenkomst moest het zijn vorige week maar in de persbericht werden allerlei groepen genoemd die wel mochten komen zoals scholen. Ook werden ouderorganisaties genoemd maar ik kan u verzekeren geen ouderenorganisatie in de Noordkop heeft een uitnodiging gekregen. De provincie wilde eerst met besturen en raadsleden in conclaaf en is van plan later in gesprek te gaan met de reizigers.

Het is terecht dat de opheffing van buslijnen in de Noordkop tot veel commotie leidt in de politiek en daarbuiten. Het is een gevolg van de nieuwe concessie die de provincie aan Connexxion heeft vergund. De provincie kwam woorden tekort om aan te geven hoe blij ze wel niet is met de verbeteringen die de concessie in petto heeft voor de reizigers in Noord-Holland. Geen woord over het schrappen van buslijnen in deze regio. De aap komt altijd later uit de mouw.

In onze regio wordt er gesneden in 152 (Schagen-Callantsoog-Julianadorp) en 150 (Schagen-Zijdewind-Winkel-Heerhugowaard)en 158 (Den Helder-Anna Paulowna-Westerland-Hippolytushoef). Vooral het schrappen van buslijn 152 doet pijn.

De provincie beweert dat gemeenten zijn geïnformeerd over de aanbesteding en hadden moeten weten dat er ook buslijnen geschrapt zouden worden. Zo zou in de al jaren  bestaande uitgangspuntennota van de provincie staan dat voor dorpen met minder dan duizend inwoners geen verplichting bestaat voor het hebben van een buslijn. De vervoerder mag op onrendabele lijnen andere oplossingen bieden zoals een scholierenbus maar hij is er niet toe verplicht.

Connexxion zou weleens een konijn in de hoed achter de hand hebben. Dit konijn kan weleens de Flex Bus zijn, een openbaar vervoersvorm dat al een tijdje in praktijk wordt getest in Nijmegen en Arnhem: In de regio Nijmegen rijden ze al een jaartje of twee zo en het is een groot succes. Klanten betalen hun Breng-rit via de mobiele telefoon. Je stapt op bij je gewenste halte en de chauffeur brengt je naar je eindbestemming. Zijn er medepassagiers, dan berekent een slimme computer de logische route. De chauffeur volgt dit dan op. Goed nieuws voor de Noordkop? Misschien. Het OV op Texel rijdt buslijn 28 tussen de veerhaven, Den Burg en De Koog. Kleine busjes brengen passagiers van en naar circa 130 haltepalen.

Het probleem dat ik ermee heb is dat de reizigers geen enkele inbreng hebben in de keuzes die Connexxion of de provincie maken. Ooit gehoord van Rocov-NH? Dat is een inspraakorgaan die spreekt namens de reizigers met Connexxion, maar we hebben geen idee welk advies deze club heeft uitgebracht aan Connexxion. Ik kan met niet voorstellen dat ze zijn meegegaan in het hosanna verhaal van het vervoersbedrijf dat de nieuwe concessie alleen maar winst heeft opgeleverd voor de reizigers.

Want schrappen van buslijnen betekent een aanslag op de leefbaarheid in het gebied en aantasting van een van de pijlers waarop de economie draait in de Noordkop: een goede bereikbaarheid. Het kan niet zo zijn dat Schagen met zijn grote boodschappencentra, voorzieningen als Mediance en scholen als het Regius onbereikbaar wordt voor mensen die op het platteland wonen. Wie begint een petitie tegen deze dwaalzucht? 

Eugeen Hoekstra  

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):