Column: Zuiderweg weer op de politieke agenda
De politiek praat op 9 februari weer over de Zuiderweg. Het college vindt dat de Zuiderweg moet worden aangepast aan de toenemende verkeersdruk die allengs groter wordt door woningbouw: woningbouwplan De Veldwachter, Spoedzoekershotel en Muggenburg-Zuid. De weg kent ongeveer 12.500 verkeersbewegingen en daarmee is het een van de drukste tangentwegen in Schagen. Oplossing: zorgen dat het verkeer een andere route neemt. Maar die route, de zuidelijke ringweg wordt niet overwogen. Dat is erg kortzichtig.Â
Toch is dit de beste oplossing. Mede omdat afgewacht mag worden, dat welke reconstructie ook verzonnen wordt voor de Zuiderweg, deze nooit optimaal kan zijn. Redenen zijn natuurlijk de spoorwegovergang (de ondertunneling komt er niet) en de parallelweg die moet worden aangelegd. Op de tekentafel ziet deze er gekunsteld uit. Aan de Zuiderweg ten oosten van de spoorwegovergang  met zijn afslag naar het Gezondheidscentrum is weinig eer te behalen.
De fracties van D66, Wens4U en Seniorenpartij Schagen dringen niet meer aan op de zuidelijke verbindingsweg die de N245 met de N241 verbindt, maar sturen nu aan op een permanente ontsluiting van Muggenbrug vanaf de N245. In eerste instantie voor het bouwverkeer dat verband houdt met woningbouw in deze wijk en later voor de bewoners. Deze weg moet er zijn voordat begonnen wordt met de bouwactiviteiten. Iets dat de wethouders Beemsterboer en Heddes intussen hebben toegezegd.
De drie fracties vrezen dat het bij de bouwverkeersweg zal blijven, omdat de Verzetlaan in het bestemmingsplan staat aangemerkt als een ontsluitingsweg. Uit het persbericht van 13 januari is niet op te maken dat het college de Verzetlaan heeft opgegeven als een ontsluitingsweg.
Toch staat in de structuurvisie 2025 dat de nieuw uitbreiding (lees: een nieuwe wijk) Schagen de kans geeft om een nieuwe entree te maken. Hoe dan ook, het kan nog alle kanten op. Heddes en Beemsterboer zitten nu op het nest van een broedende kip en zo’n kip moet je niet storen. Beiden zeggen toe dat ze de gemeenteraad voortdurend op de hoogte houden van de voortgang in het overleg met de provincie.
De permanente ontsluitingsweg heeft jaren in de planning gestaan, maar is zomaar verdwenen uit het investeringsprogramma van de provincie en daarmee ook de claim op het geld dat nodig is om de weg aan te leggen. Schagen heeft het geld er niet voor en dus zal de provincie deze weg moeten betalen. Schagen ligt overhoop met de provincie. Deze beschuldigt de wethouder van onfrisse praktijken rondom de bouw van woningen in Callantsoog. Onbetrouwbare bestuurders staan in Haarlem niet in een goed blaadje.
De drie fracties willen met de motie bereiken dat de ontsluitingsweg voor het bouwverkeer er eerst ligt voordat begonnen wordt met de bouwactiviteiten in Muggenburg-Zuid: eerst de weg, dan de woningen. De motie lijkt overbodig omdat die weg er wel komt, maar niets is zeker tegenwoordig. De vraag is namelijk hoeveel zo’n weg kost en wie dit gaat betalen. De projectontwikkelaar houdt zich koest.
Het is jammer dat de Zuiderweg buiten dit verhaal wordt gehouden, terwijl een stedelijke uitbreiding van de stad Schagen aanstaande is. Het ligt dan voor de hand om te denken aan een nieuwe verbindingsweg tussen N245 en N241. Hierdoor wordt de Zuiderweg ontlast en kan de reconstructie van deze weg minder ingrijpend zijn.
Eugeen Hoekstra   Â
Â
Â
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal