Column: Wat mankeert er aan de binnenstad van Schagen?
Verkeer in het centrum is nodig om te voorkomen dat het wel erg saai wordt in de binnenstad, zeggen sommige mensen. Maar hetzelfde verkeer veroorzaakt een onveilig gevoel, hoewel het meevalt met het aantal ongelukken. Het gevoel is anders: je moet altijd opletten dat het verkeer ‘je niet van de sokken rijdt.’
De lijst met knelpunten is langer: opstoppingen door stilstaande vrachtauto’s, slalommende fietsers die auto’s moeten ontwijken en wegrijdende auto’s vanuit haakse parkeervakken (kam-parkeren). En het wordt nog drukker door de komst van Lidl in het Makado Centrum.
Kortom, het wordt tijd voor een nieuw verkeersplan. Weer een plan? Is het verkeersplan dat de raad in september 2017 vaststelde, alweer achterhaald? De waarheid gebied te zeggen dat dit plan met 16 voor- en 13 tegenstanders in de raad werd aangenomen. Met de hakken over de sloot dus.
Volgens Piet Marees (VVD) toen is het ambitieplan niet veel meer dan een ’memo’ en dus volstrekt onvoldoende om op basis hiervan beleid te kunnen maken. Ook Jess en Seniorenpartij vonden het veel te vaag. Kortom, veel fracties waren er niet blij mee. Dan kan het geen verrassing zijn dat niet veel later weer om een nieuw plan wordt geroepen.
Het wordt ook in Schagen steeds drukker met het verkeer. Huishoudens hebben soms drie auto’s voor hun deur staan. Hierdoor heb je meer vervoersbewegingen. De Zuiderweg zit regelmatig verstopt doordat vier keer in een uur de spoorbomen dichtgaan. NS wil het over een paar kwartierdiensten hebben op het spoor. Dan staan de auto’s hier meer stil dan dat ze rijden.
De reconstructie van de Nieuwstraat is helemaal mislukt: het is vis noch vlees. Eentonige bestrating, hier en daar afgewisseld door grijze banen dwars over de weg, bedacht waarschijnlijk door iemand met een sombere bui.
Het voornaamste is dat het in de straat ontbreekt aan een zebrapad bij de ingang van het Makado Centrum, noodzakelijk omdat godbetert in de straat autoverkeer wordt toegestaan en er mensen zijn die moeilijk ter been zijn.
In een vlaag van opperste bevlogenheid nam de gemeenteraad op 17 december raadsbreed een motie aan die het college opdraagt om in 2021 met een verkeerscirculatieplan naar de raad te komen; een voldragen plan over verkeersstromen en parkeermogelijkheden in het centrum met speciale aandacht voor het langzame verkeer, het zware vrachtverkeer, de inrichting van de Markt en bereikbare parkeermogelijkheden rond de Gedempte Gracht.
Verkeerswethouder Hans Heddes zag de bui al hangen en sputterde meteen tegen. Zo’n plan kost tijd. Misschien dat hij met een aanzetje komt voor de zomer dit jaar.
Het kan verkeren. In 2012 nam de raad van Schagen (voor de gemeentelijke herindeling) een verkeerscirculatieplan aan dat is blijven steken in de herinrichting van een paar straten met fietsstroken, het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Spoorlaan en uitbreiding van de blauwe zone, die inmiddels is stopgezet.
Het plan bevat een mooie passage over de Gedempte Gracht, de mooiste winkelstraat van Schagen. Ik citeer: “Meer ruimte voor voetgangers en stallingsvoorzieningen, eenrichtingsverkeer, parkeren gaan we op ‘parkeerlopers’ die geflankeerd worden door mooie 70 cm hoge beukenhagen die ook nog eens worden afgewisseld met terrassen die eruit zien als erfjes.”
Zo gaat het met de meeste plannen: op papier staat het mooi, in de werkelijkheid blijft het gewoon hetzelfde.
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal