Column: waarom speelt de leefbaarheid niet voor de Oosterstraat?

Het verkeersbesluit betreft het ontsluiten van de Oosterstraat en het instellen van eenrichtingsverkeer op de Oosterstraat en Thorbeckestraat. Wie de motivering van het besluit leest, komt tot de conclusie dat deze ontbreekt ten aanzien van de Oosterstraat.

De straat wordt alleen in de aanhef van het besluit genoemd en aan het einde van het epistel waar staat dat de fysieke verkeersknip wordt verwijderd en dat de straat wordt verbreed naar 3,85 meter. De noodzaak wordt niet uitgelegd. Het verband tussen de Oosterstraat en de Thorbeckestraat wordt niet gemotiveerd.

Het verkeersbesluit heeft het over de leefbaarheid voor de inwoners voor de Thorbeckestaart. Gezegd wordt dat dit een groot goed is. “Met deze inrichting wordt hier voor de bewoners van de Thorbeckestraat invulling aan gegeven.”

Maar over de leefbaarheid in de Oosterstraat wordt met geen woord gerept. Want die gaat natuurlijk niet vooruit als de straat ontsloten wordt voor (gemotoriseerd) verkeer. Wordt er met twee maten gemeten? De leefbaarheid in de ene straat gaat ten koste van die in de andere straat. De inwoners zullen dit niet begrijpen. In de toelichting krijg ik niet de indruk dat er onderzoek is gedaan naar een alternatief.  

Uiterst zwak is het betoog als wordt ingegaan op de kwestie van de vrachtwagens. Elke dag rijden er tientallen vrachtwagens door de Thorbeckestraat, ondanks het verbod. Geen woord wordt gewijd aan de vraag ‘hoe het  kan dat chauffeurs willens en wetens het inrijverbod negeren.’ 

Wat heeft de gemeenten ertegen gedaan? Hoe vaak is hiertegen opgetreden? Als een bijstandsmoeder een foutje maakt, wordt ze aan de hoogste boom opgehangen, maar chauffeurs kunnen hier gewoon hun gang gaan. Wat voor een figuur sla je hier dan als gemeente?  

Natuurlijk zijn de belangen van de winkeliers in het centrum meegenomen in de afweging, maar deze kunnen nooit doorslaggevend zijn. Het zijn de vrachtwagens die de leefbaarheid in de straat aantasten, ze horen er niet te zijn. Ze rijden er illegaal. Wegsturen, wegwezen, ophoepelen, de straat uit!!  

Het is toch bizar dat aan de Oosterstraat de rekening wordt gepresenteerd van het onvermogen van de gemeente om vrachtautochauffeurs te weren uit de Thorbeckestraat.

De straat wordt erbij gesleept om het verkeersprobleem in de Thorbeckestraat op te lossen. Zo kan in beide straten eenrichtingsverkeer worden ingevoerd. In het verkeersbesluit wordt dit verband niet genoemd. Ook niet welke aantasting van de leefbaarheid de ontsluiting van deze straat teweeg brengt.

Het moet maar zo, vindt men op het gemeentehuis. Een meerderheid in de raad heeft met de strekking van het verkeersbesluit ingestemd. Er was ook een alternatief: de rijstrook in de Thorbeckestraat verbreden en strenger handhaven op illegaal vrachtverkeer. Dit is de koninklijke weg omdat het inrijverbod er niet voor niets is ingesteld. Dit alternatief laat het verkeersbesluit echter onbesproken.

Wethouder Heddes begrijpt de kritiek wel. Hij is begaan met het lot van de inwoners van de Thorbeckestraat. Ze klagen terecht over het zware vrachtverkeer door de straat. Het inrijverbod is ook nog eens aangepast naar een totaalverbod voor vrachtwagens. Ook dit heeft niet geholpen. En dus, dacht hij, doen we het anders.  

Heddes kreeg een helder moment. “Het leven bestaat nou eenmaal uit keuzes maken. Daarom hebben we de Oosterstraat erbij betrokken.” Het is jammer dat Arjen Lubach geen locale onderwerpen bespreekt, want met dit onderwerp had hij vast wel raad geweten. 

Eugeen Hoekstra

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):