Column: Vaste oeververbinding Burgerbrug komt er niet

De Burgerbrug komt er niet. De provincie is ermee gestopt omdat ze de nut en noodzaak van zo’n vaste oeververbinding niet in ziet. Tijdelijk staat er, maar hoe tijdelijk is eeuwig? En de Kop Werkt! heeft deze ambitie ook laten varen en focust op andere knelpunten.

Het begon zo mooi. Guur en nat was het op 26 februari vorig jaar, weinig aanlokkelijk om de Statenleden te laten zien wat er aan de hand is. Toch kwamen ze en werden na een rondleiding in regen en wind in café Halfweg getrakteerd op een doorwrocht verhaal van wethouder Beemsterboer.

Hij betoogde dat de rampenbrug niet meer van deze tijd is, te smal, te kwetsbaar voor zwaarbeladen vrachtwagens en gevaarlijk voor fietsers die zich op de brug tussen dat verkeer moeten mengen. Gevolg opstoppingen en schades. En dan spreken we niet over de veelvuldige aanvaringen met de burg, waardoor hij maandenlang buiten gebruik werd gesteld.

Aanwezige dorpelingen en ondernemers lieten zich niet onbetuigd en deden een ferme duit in het zakje. Kortom, over de noodzaak van een vaste oeververbinding  was iedereen overtuigd. Dan is de mededeling van het college op vragen van de D66 fractie een grote domper.

Vlotbruggen over het Noord-Hollandskanaal. Het zijn monumenten. Haal ze weg en stop ze in een museum. Begin met de Burgervlotbrug, zeggen ze op het gemeentehuis.  Vervang hem door een vaste brug. Iedereen mee eens. Toch gaat dit niet gebeuren. Er kraait geen haan naar. Zelfs de lobbyclub van ondernemers (OFS) houdt zich koest, terwijl ze vorig jaar behoorlijk aan de weg timmerde over de brug.

Niet ten onrechte. Som maar op: vrachtwagens die te zwaar beladen zijn en door de brug zakken en  binnenvaartschepen die tegen de brug varen. Beiden met resultaat dat de brug er voor maanden uitligt. Daarnaast staan personenauto’s en campers regelmatig vast omdat de vlotbrug te smal is voor tegenliggers. Agrariërs proberen soms ook met hun tractor over de brug te gaan, omdat zij anders 14 km moeten omrijden. Dat gaat vaak maar net goed. 

Behalve een vaste brug is een oplossing nodig voor de N9 die door het dorp loopt. De veiligheid is in geding. De meest voor de hand liggende oplossing is dat de N9 verlegd wordt ‘om’ het dorp zoals dit is gebeurd in rond ’t Zand, Schoorldam en De Stolpen. De politiek in Schagen wil óók van de ergerniswekkende vlotburg af. Het is logisch de brug en de verlegging van de N9 te combineren en er een plan van te maken.

Ook de N9 loopt dwars door het dorp. Een wel erg onveilige weg. Dit is plan twee: verleg de weg ‘om’ het dorp heen. Nu zijn er twee plannen: een vaste brug en een wegverlegging. Verenig die plannen en er komt iets moois uit. Zal niet gebeuren.

Rijkswaterstaat grijpt naar een beproefd procedé: de N9 verleggen ‘om’ het dorp. De volgende stap is fase 2. Dan komt bureau Arcadis met nieuwe informatie. Wat gaat het worden? Een wegomlegging van de N9 of blijft het bij aanpassingen van de rijbaan? Over een paar maanden weten we meer.

En hoe gaat het verder met de vaste brug? Hierover wordt minzaam gezwegen.

Eugeen Hoekstra

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?

Publicatiedatum: 22 februari 2021
Categorie: Archief Column
Aantal views: 50
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):